Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

McCann Malmö dränker Alex Schulman i parfym

Publicerad: 14 Maj 2008, 06:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Reklambyrån McCann Malmö vill att Oktan blir en förebild i målgruppen, eller åtminstone dess jämlike genom att agera som motreaktion till allt inom modeindustrin.


- Vi måste vara allt det Ebba von Sydow inte är. Oktan avskyr Stureplan, kändisar och gratisätare, säger Per Welinder, copywriter på McCann Malmö.

Under en vecka ska en commandogrupp vid flera tillfällen smyga sig på Alex Schulman och hälla en spann Oktan över honom. Där efter försvinner gärningsmännen spårlöst, varvid Oktan tar på sig skulden via webben, dock utan att nämna parfymen. På Oktans sajt finns manifestet "Rök Svampen" samt videolänkar till attackerna mot Schulman. Manifestet går till hård attack mot dagens ytlighet och navelskådande jakt på nästa rubrik. Budskapet sprids via inlägg med länkar på olika forum som till exempel Flashback. Per Welinder räknar med att Oktan i det här läget blir stämda och det är nu som byrån ska använda budgeten.

- Hälften av pengarna lägger vi på att anlita Leif GW Persson och Magnus Bettnér som försvarsadvokater, med uppgift att förtydliga att Oktan visst anser att människan är okränkbar, men det gäller som sagt bara människor.

Resten av pengarna betalas ut till Alex Schulman i förlikningsskadestånd efter några veckors beräknat tumult där Oktan har börjat leva sitt eget liv i medierna. Nu lanseras doften Oktan, fast bara i en enda butik, i Farsta. I butiken monteras en webbkamera som man kan kolla på från sajten.

- Helt slumpmässigt nekar vi folk att köpa. I vissa fall överlämnar vi åt webbesökarna att rösta om kunden ska få köpa eller inte. Sista steget är bred distribution. Kanske på Willys.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.