Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Maud vill uppmärksamma Electrolux miljöarbete"

Publicerad: 22 April 2008, 11:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

Näringslivsminister Maud Olofsson har designat ett kylskåp åt Electrolux som sedan ska säljas på Tradera. Hennes pressekreterare Frank Nilsson ser inget fel i att ett statsråd hjälper företag med reklam. - Vi vill uppmärksamma alla som är med och bidrar till en bättre miljö, säger han till Dagens Media.


Maud Olofsson har tidigare gjort sig känd som en vän av reklam. Nyligen delade hon ut pris på Reklamförbundets Guldäggsgala.

Nu har hon alltså designat ett kylskåp, som ska säljas på Tradera. Pengarna går till Svenska uppfinnareföreningen men sker i Electrolux regi.

- För Mauds del är det här ett sätt att uppmärksamma energieffektiva produkter men också att uppmärksamma Electrolux arbete för ett bättre klimat. Det vill vi stödja, säger Frank Nilsson, Maud Olofssons pressekreterare.

Men är det lämpligt att ett statsråd hjälper ett företag med marknadsföring?

- Det här är ett sätt att uppmärksamma klimatvänliga produkter. Electrolux är dessutom ett viktigt företag för svenskt näringsliv.

Så hon kan tänkas vara ledig för fler reklamuppdrag?

- Vi vill uppmärksamma alla som vill vara med och bidra till en bättre miljö.

Det är inte första gången som ett statsråd hjälpt till med att marknadsföra en produkt. I april förra året agerade kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth dragplåster år tidningarna Amelia och Chef då det bjöd in annonsörer och mediebyråer till ett stort kundmöte på Operaterassen.

Kulturministern hamnade också i blåsväder för att ha hyllat SFs lansering av Smultronstället, vilket resulterade i en KU-anmälan.

- Ett av näringsministerns uppdrag är att marknadsföra svenskt näringsliv och Electrolux är ett stort svenskt företag. Men det är klart att man alltid måste bedöma om man ska vara med i olika sammanhang, säger Frank Nilsson.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.