Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Måttlig utdelning på decimerad festival

Publicerad: 24 Juni 2002, 10:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Reklamfestivalen i Cannes gav inga riktiga högvinster för Sverige. Det var en tunt besökt festival där störst framgångar gjordes i internetreklamklassen. Där drivs den svenska reklambranschen framåt just nu, säger Anna Serner, vd Reklamförbundet.


Några Grand Prix hittade inte till Sverige på årets Cannes-festival som avslutades i helgen. Webbyrån Farfar kammade dock hem ett guldlejon för sin lösning för rockbandet Millencolin. Prishyllan hos förra årets Grand Prix-vinnare fylls också på med ett brons för ett uppdrag för Com Hem.

I internetreklamklassen belönades också Moonwalk och Springtime med ett silver- respektive bronslejon för Darling och Absolut.

- Det visar otroligt styrka från ett så litet land som Sverige att ta fyra priser varav ett guld i klassen nya medier. Genom att vi har spjutspetsar på de nya områdena drivs branschen framåt, säger Anna Serner.

Medieklassen gav noll och intet.

- Mediebyråerna är inte vana att tävla i kreativa tävlingar. De skulle kunna ta för sig mycket mer, säger Anna Serner.

I Press & Poster vann reklambyrån Romson två silverlejon för Ecpat Sweden. Ett brons vardera vanns av Åkestam Holst och Jerlov & Körberg för sina insatser för Pause Ljud & Bild och Bang & Olufsen.

Direktreklamklassen levererade Sveriges andra guld. Garbergs vann det för kunden Södra Cell. Brons gick till ANR BBDO för Sandberg tapeter.

I reklamfilmsklassen tog Forsman & Bodenfors två silver för Ikea-filmen "Nice & Tidy" och en film för Abba/Kalles kaviar.

- Det är klart att det är roligt att få guld även i de traditionella klasserna, men man får inte bli girig. Men jag tycker ändå att det gick bra i övrigt med tanke på hur litet Sverige är, säger Anna Serner som tror att besökarantalet var nästintill halverat i år jämfört med förra året.

- Alla talade om de dåliga tiderna. Det är helt uppenbart att det är en hel bransch som blöder, säger Anna Serner.

Sverige var representerat av en fjärdedel så många reklammakare och mediepersoner som förra året, uppskattar Anna Serner.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.