Mattias Carlson till Lifestylegruppen

Mattias Carlson, redaktionell utvecklingschef för Lifestylegruppen.

Foto: Pressbild

Mattias Carlson blir redaktionell utvecklingschef för Lifestylegruppen inom Bonnier News.

Mattias Carlson kommer från rollen som redaktionell utvecklingschef på Dagens Industri. Nu står det klart att han blir ny redaktionell utvecklingschef med ansvar för premiumerbjudandet hos Lifestylegruppen inom Bonnier News. 

– Det är en verksamhet som har funnits länge, men samtidigt expanderar den nu när Bonnier Brands & Magazines blir en del av Lifestyle. Det finns spännande möjligheter och en hel del ogjort, säger Mattias Carlson till Dagens Media, och fortsätter:

– Bonnier News tidningar har en stor trafik och räckvidd. Här tror jag att det finns möjlighet att erbjuda redan befintliga kunder att välja till innehåll som kommer från Lifestylegruppen. Det handlar ju om ett nischat, högkvalitativt innehåll från en rad kända varumärken. 

Rollen kommer innebära jobb med premiuminnehåll och hur man förpackar det på olika sätt, men även att hitta möjliga affärer kring det. 

– På Dagens Industri jobbade jag mer med utvecklingsfrågor. Det nya jobbet innebär att jag kommer jobba mer med hur vi exponerar och får ut mer av vårt innehåll. 

Vilka erfarenheter tar du med dig från ditt jobb på Dagens Industri?

– Dagens Industri är otroligt duktiga på att jobba med sitt premiuminnehåll och att identifiera vad läsarna är villiga att betala för. De har blivit allt bättre på att ta fram bra dataunderlag som stödjer den journalistiska produkten och prenumerationsaffären. 

I Lifestylegruppen ingår Bonnier Brands & Magazines och Bonnier News Lifestyle. Bolagen slogs ihop vid årsskiftet

John Söderberg

Reporter

Publicerad 2019-01-30 09.21

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: