Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Matti Packalén lämnar sparande Alma Media

Publicerad: 7 November 2001, 05:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Den finska mediekoncernen Alma Media lägger ett besparingsprogram som ska leda till "mycket substantiella" besparingar under år 2002. Koncernchefen Matti Packalén meddelar att han lämnar koncernen våren 2002.


Matti Packalén lovar dock att stanna kvar tills en efterträdare har utsetts,

enligt ett pressmeddelande från Alma Media. Var Matti Packalén ska ta vägen och

om avhoppet innebär att han lämnar sina styrelseuppdrag i TV4, som har Alma

Media som huvudägare, är inte känt när detta skrivs. Det har tidigare

spekulerats i att Matti Packalén ska gå till ett chefsjobb inom

telekomkoncernen Sonera.

Matti Packalén aviserar sitt avhopp i samband med att Alma Media presenterar

sin niomånadersrapport. Nettoförsäljningen för januari-september ökade något

till 3.360 miljoner kronor, jämfört med 3.328 miljoner kronor för samma period

2000.

Rörelseresultatet försämrades kraftigt till minus 30 miljoner kronor, jämfört

med plus 107 miljoner kronor för samma period 2000. Resultatet, före

extraordinära poster, hamnade för perioden på minus 74 miljoner kronor (96).

Alma räknar med en rörelseförlust för helåret. Detta kan jämföras med ett

rörelseresultat på 112 miljoner föregående helår.

De flesta affärsområden redovisar ännu vinst, men endast tidningsdelen Alpress

med titlar som Iltalehti och Aamulehti samt affärspressdelen med titlar som

Kauppalehti, redovisar ett positivt rörelseresultat.

Trögt går det för Broadcasting som redovisar ett rörelseresultat på minus 138

miljoner kronor (-13) för perioden.

Det är framförallt tv-kanalen MTV3 som har det kämpigt med en nettoförsäljning

som minskade med 112 miljoner kronor för perioden.

För affärsområdena Broadcasting, Alprint och New Media, har sparprogram som ska

leda till "mycket substantiella" kostnadsbesparingar" startats, enligt

rapporten.

Här är Almas viktigaste affärsområden, med omsättning/vinst för

januari-september 2001 i miljoner kronor, siffrorna för motsvarande period 2000

inom (parentes):

Alpress (morgon o dagspress): 1.477(1.357)/248(229)

BIG (affärspress och affärsinformation): 302(286)/51(48)

Broadcasting (tv + radio): 1.118(1.204)/189(203)

New Media (nya medier): 122(109)/21(18)

Alprint (tryckeri): 115(109)/88(98)

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.