Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mats Drougge tillbaka som chefredaktör

Publicerad: 12 Augusti 2008, 07:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

Mats Drougge återtar chefsredaktörskapet på Slitz när Niklas Natt och Dag slutar i höst. Samtidigt fortsätter försäljningen för hans förlag att rasa.


Niklas Natt och Dag tog i början av 2006 över som chefredaktör på killtidningen Slitz efter Mats Drougge. Som Dagens Media tidigare berättat ska Niklas Natt och Dag sluta i höst. Då passar en av våra mest kontroversiella tidningsmakare på att göra comeback.

- Jag kliver in och tar över, jag känner en stor arbetslust. Det är en tillfällig permanent lösning, säger Mats Drougge.

Bolaget MDM Independent Publishing, som ger ut titlarna Slitz och Man, redovisar ett rörelseresultat på knappt 250.000 kronor år 2007, en ökning från förlusten på en knapp miljon året före. Men försäljningen har minskat, från 35 miljoner kronor 2006 till 29 miljoner 2007.

- Det ser bättre ut för 2008, Man har ökat utgivningstakten och vi håller på att bygga upp en separat försäljningorganisation för framför allt Slitz webb. Vi är också nöjda med att ha vänt till vinst under 2007, säger Mats Drougge.

Killtidningarna pressas av hård konkurrens från varandra och nätet och har under en lång period tappat läsare. Slitz är inget undantag. I den senaste Orvesto-mätningen sjönk Slitz räckvidd med 14,2 procent, till 146.000 läsare, jämfört med motsvarande period ifjol. Helåret 2007 backade Slitz med 17,9 procent, till 170.000 läsare.

- Vi har sett en uppgång i vår och sålt mer lösnummer än vad vi gjorde under samma period förra året. Men det kommer nog aldrig bli som på den gamla goda tiden för fyra-fem år sedan, säger Mats Drougge.

MDM Independent Publishing är moderbolag till MDM Media, som vid årsskiftet 2007/2008 tog över driften av Slitz.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.