Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mats Dafnäs till Uppsalabyrå

Publicerad: 24 Maj 2010, 07:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Den före detta Embrink-chefen ska bygga en varumärkesdel åt kommunikationsbyrån Zellout.


Det var i maj 2009 som finanskrisen knäckte Embrik Design. Ett flertal nyckelanställda, inklusive Mats Dafnäs, valde då att gå till Jensen Pamp McCann.

Men nu lämnar Mats Dafnäs företaget. Ny arbetsplats blir Uppsalabaserade byrån Zellout. Men något flyttlass behövs inte – Mats Dafnäs är bosatt i staden sedan länge.

– Jag har pendlat i alla år till Stockholm, och den här vintern har tagit knäcken på mig. Jag har alltid tyckt att det skulle vara roligt att få jobba här, säger Mats Dafnäs och fortsätter:

– Uppsala är kunskapen stad, det finns så otroligt mycket kompetens inom exempelvis teknik och läkemedel . Men kompetensen inom kommunikation och marknadsföring är mycket lägre. Det känns som en utmaning att försöka placera Zellout på kartan i ett större sammanhang.

För att göra det behöver man inte närvaro i Stockholm, säger han.

– Uppsala är Sveriges fjärde största stad och här finns en stor marknad och en stor köpkraft samtidigt som många flyttar hit. Det tar bara 35 minuter med tåget, inte mycket längre än det tar från Vällingby till city, säger Mats Dafnäs.

Zellout, som tidigare varit en mer traditionell reklambyrå ska nu ta steget till att bli både en varumärkes- och kommunikationsbyrå.

– Vi vill ta ett helhetsperspektiv, säger Mats Dafnäs.

En av de första åtgärderna är att lansera en varumärkesbarometer, där Zellout mäter sina kunders kännedom, kunskap, image och attityd inom sina målgrupper.

Mats Dafnäs får också sällskap av Daniel Lundvall, tidigare ad inom action marketing på Ogilvy.

Zellout omsatte 11 miljoner kronor under 2008 och gjorde en rörelsevinst på knappt 1 miljon kronor. På kundlistan finns företag som Sandå, Gränby Centrum och Widerlöv & Co.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.