Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Matproducenter i varumärkesbråk

Publicerad: 19 Oktober 2001, 05:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

De två matproducenterna KLS och Hälsinge Lantkök ligger i luven på varandra om namnet "Lantköket". Ärendet ligger nu hos PRV.


Bråket uppstod efter att den ekonomiska föreningen KLS (Kalmar läns slakterier)

började sälja gårdsmärkt kött under namnet "Lantköket" i augusti 2000.

Då hade Hälsinge Lantkök sedan ett år sålt sitt tillika gårdsmärkta kött.

- Deras namn är absolut för nära. Det finns en stor förväxlingsrisk, säger

Britt-Marie Stegs, vd för Hälsinge lantkök. Vi anser att det är vårt namn.

Dilemmat för Hälsingebolaget är att det inte ansökt om att skydda varumärket

hos PRV. Det har emellertid konkurrenten gjort. Ärendet ligger nu hos PRV. Dit

har Hälsinge Lantkök har skickat ett protestbrev.

- Det är klart att vi protesterar. Vi har lagt en till två miljoner kronor på

marknadsföring. Nu åker KLS snålskjuts och använder varumärket hejvilt.

Britt-Marie Stegs är rädd för att bli utkonkurrerad av sin konkurrent.

- De har en mycket större budget än vi och kan köra över oss med sin

marknadsföring. Det är horribelt att de kör över oss, vi är ju båda bondeägda

företag.

Thomas Sjöbohm, marknadschef på KLS lämnar en annorlunda lägesrapport.

- Vi jobbar inte på samma marknader. Hälsinge Lantkök är ett lokalt företag i

Hälsingland. Här i Småland finns inte märket alls. Det finns inte en människa

här som vet vilka de är. Vi snyltar inte på deras renommé och säger de så, får

det stå för dem.

Dock vill KLS skydda varumärket hos PRV.

- Namnet är i sig är inte tillträckligt unikt för att registrera. Men namnet

kombinerat med logotyp kan gå att registrera och det ville vi pröva.

Hälsinge lantkök kanske blir snuvade på sitt varumärke, men har lyckats få ett

utgivningsbevis från PRV för en tidning med namnet Lantköket. Det är samma namn

som ska ingå i konkurrentens logotyp. Tidningen ska i dagarna skickas ut till

kunderna, men att det skulle ha något med konkurrenten i Småland att göra

förnekar Britt-Marie Stegs.

- Vi hade skickat ut den oavsett om KLS hade startat Lantköket eller inte,

säger hon.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.