Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mätföretag i namnkonflikt

Publicerad: 16 April 2002, 13:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

ACNielsen tvingas byta namn på sin skandinaviska konsumentundersökning Market monitor. Företaget hade missat att konkurrenten Research International har patent på och använder namnet sedan många år.


- Det är klart att vi har konkurrensbevakning, men det här var ett misstag från vår sida, säger ACNielsens vd Johan Sjöstrand.

Det var Research International som upptäckte att konkurrenterna ACNielsen tagit ett namn som Research International har patent på sedan 1984.

- De har inte bara lanserat en produkt som vi redan har, en skandinavisk konsumentundersökning. De tar också namnet Market monitor som är skyddat av oss sedan 1984 och som vi använt långt, långt innan dess. Market monitor är namnet på våra mätningar av penetration och lojalitet på snabbrörliga konsumtionsvaror, säger Peter Callius, divisionschef på Research International.

Research International satte omedelbart sina jurister på ett samtal med ACNielsen om varumärkesintrånget.

- Vi har löst det här under civiliserade former. Det var slarvigt men det är ett misstag och sådant händer. Nu väntar vi med spänning på nästa namnförslag från dem. Vi kanske har registrerat det också, skojar Peter Callius.

Det nya namnet blir Market navigator. ACNielsens vd säger att företaget denna gång kollat upp att ingen redan använder det namnet.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.