Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Master Foods byter mediebyrå

Publicerad: 2 Maj 2001, 12:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:24

Mediejätten Master Foods byter mediebyrånätverk. Det innebär att Mediacom och Zenith tappar en kund som i Skandinavien köper medieutrymme för grovt räknat 100 miljoner kronor brutto. (Uppdaterad)


I Sverige blir det mediebyrån Sandberg Media Synergi i Malmö som får sköta

medieköpen åt Master Foods istället för Zenith, som även skötte de norska köpen.

I Norge tar Synergi RF över kontot.

I Danmark hette Master Foods mediebyrå Mediacom. Kontot tas där över av OMDs

systerbyrå Mediawise.

De tre byråerna har bildat ett nätverk för att kunna vara med i pitchen.

- Vi ett löst samarbete, säger Patrik Andersson, vd för Sandberg Media Synergi

i Malmö.

Den snåriga konstruktionen förklaras av att Master Foods konkurrent Kraft,

jobbar med Sandberg Media Synergi i Stockholm och OMD i Danmark.

Avtalet med gäller från idag och vara åtminstone tv år. Syftet med pitchen var

att hitta ett enhetligt mediebyrånätverk för Skandinavien, berättar Andreas

Jacobsson, marknadsdirektör för Master Foods i Skandinavien.

- Vi hoppas på synergieffekter och bättre samarbeten mellan de olika kontoren.

Det var hårfint mellan det vinnande byrånätverket, Zenith och Mediacom i

pitchen.

- Vi gjorde en avvägning om vilken mediebyrå som var starkast och hade de bästa

organisationerna i de olika länderna. Vi utvärderade egenskaper som kvalitet,

kreativitet och kostnad. Det var mycket jämt, men det vinnnande nätverket hade

det bästa totalpaketet.

Master Foods lägger merparten av sina medieinvesteringar på tv. Byråbytet ser

inte ut att ändra på det.

- Vi utvärderar löpande effektiviet per reklamkrona. Vad som är effektiviet

blir allt svårare att definiera och vi utvärderar löpande andra kanaler än tv.

Men jag har svårt att se att vi kan minska på tv-köpen inom den närmaste

framtiden.

Bland de varumärken som Master Foods marknadsför är Whiskas, Snickers, Twix och

Uncle Ben's några av de större.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.