Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Mary Lee Sjönell lockar talanger med kaffe

Publicerad: 13 maj 2009, 13:42
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Mary Lee Sjönell lanserade sin Helsingforsbaserade reklambyrå Bongo för två månader sedan. Nu testar hon ett nytt grepp för att hitta duktiga medarbetare.


Det var i februari som Mary Lee Sjönell drog igång sin byrå Bongo, med bas i Helsingfors.

- Vi är en global byrå men vi gör bara reklam. Vi gör inga strategier eller produktion utan står för det kreativa, säger Mary Lee Sjönell.

Byrån letar dock efter frilansare i många städer, inklusive Stockholm. På onsdagskvällen bjuder hon därför in reklamare och annat branschfolk till Juus Showroom i Stockholm. Hon kallar mötena, som ska pågå under ett par månader, för "Coffee houses".

- Mitt jobb är att hitta de mest kreativa personerna i branschen. På 70-talet hade alla hippies "coffee-houses", hemma hos folk eller i någon källare. Där satt man och snackade och underhöll varandra.

Tanken är att hitta rekryter i en avslappnad miljö.

- När man sitter ned i ett rum och har en arbetsintervju och tittar på portfolios ser man inte personen socialisera, vem det verkligen är. Det kan man på det här sättet.

Hur många kunder har Bongo?

- Vi har inga kunder, vi jobbar med projekt. Just nu jobbar vi med tre projekt, säger Mary Lee Sjönell.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.