Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Markoolio på schlagerturné med Statoil

Publicerad: 26 Januari 2007, 04:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:12

Statoil är huvudsponsor till Melodifestivalen och bullar upp med en redig kampanj. Radio och butiksannonsering kryddas med Markoolio som reser runt bland delfinalsorterna och signerar skivor. För extra glam och glamour ska stationernas prisstolpar kläs i bastkjolor av guld.


Kampanjtemat kan sammanfattas med guld och åter guld. Inte bara prisstolparna kläs i guldfolie utan också stolparna vid bensinpumparna. Butikernas inre ska också kläs i guld.

- Vi vill spinna på det glamorösa och då passar guld bra, säger Maria Philipson, projektledare på Statoil.

De butiksevent som ska genomföras på delfinalsorterna är ett samarbete med OLW. Kunder som köper två påsar chips får Markoolios och Linda Bengtzings singel, Värsta Schlagern signerad. Kampanjen byggs till stor del runt Markoolio som ska resa runt till utvalda mackar under kampanjperioden och även signera skivor i anslutning till schlagerarenorna.

Varför valde ni Markoolio att fronta den här kampanjen?

- Han är en folklig artist som passar vårt stationsnät som sträcker sig över hela landet, säger Maria Philipson.

Som huvudsponsor till festivalen får Statoil också fem dagars försäljningsförsprång på Melodifestivalens officiella samlingsskiva, där alla tävlingsbidrag finns samlade. Under kampanjperioden serverar Statoil också en stjärnmeny på delfinalsorterna som skyltas i butik.

Statoil ska i samarbete med Mix Megapol ordna med en tävling där lyssnarna får sjunga sin favoritschlager, med chans att vinna finalbiljetter till Globen. På Statoils hemsida ges en extra chans att vinna finalbiljetter genom en frågesport med schlagershistorien som tema.

Kampanjens målgrupp är Statoils befintliga målgrupp, föräldrar till yngre barn mellan 35-42 år som har lite mer pengar än medelsvensson.

Syftet med kampanjen är att befästa Statoils position på drivmedelsmarknaden och öka butiksförsäljningen, samt att stärka lojaliteten mot både företags- och privatkortskunder.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.