onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Marknadsdirektören lämnar Coop

Publicerad: 23 augusti 2010, 07:21
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:42

Coop lägger all marknadsföring för sina detaljister i ett och samma bolag. Då passar marknadsdirektören Ivar Fransson på att lämna koncernen.


MS

Martin Schori


– Vi kraftsamlar kring varumärken, koncept och kommunikation för att bli mer snabbfotade. Vi ska också fokusera mer på medlammarna, vi har 3 miljoner och har inte varit tilltäckligt tydliga mot dem, säger KF:s vd och koncernchef Lars Idermark til Dagensmedia.se.

Det nya marknadsbolaget blir ansvarigt för bland annat Coop, Coop Forum, Coop Extra, Coop Konsum, Coop Nära och Coop Bygg.

– Tidigare har vi samordnat funktioner som inköp och logistik. Nu gör vi samma med det kommersiella, säger Lars Idermark.

Den nuvarande marknadsdirektören Ivar Fransson slutar samtidigt på Coop.

– Ivar har varit här i tio år och tyckte det var dags att göra någonting annat, säger Lars Idermark.

Vd för marknadsbolaget – och därmed högsta ansvariga för Coops marknadsföring - blir Eivor Andersson. Hon kommer närmast från ett jobb som vd för researrangören Ving och tillträder vid årsskiftet.

Hur många anställda får marknadsbolaget?

– Under hösten ska vi gå igenom bemanningen. Kanske kommer vi fram till att vi behöver mer kompetens utifrån.

Coop är en av Sveriges största annonsörer. Förra året uppgick medieköpen till 575 miljoner bruttokronor, enligt Sifo Reklammätningar.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev