Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Marknadscheferna drar ner på tv och sponsring

Publicerad: 20 Januari 2009, 08:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

En fjärdedel av Sveriges marknadschefer tänker göra mindre tv-reklam de kommande åren. Webben och pr förväntas öka mest, enligt en undersökning från eventbyrån Minnesota.


Minnesota har undersökt hur svenska marknadschefer och marknadsdirektörer planerar att fördela medieinvesteringarna under de kommande två åren. Att döma av svaren är marknadscheferna optimistiska, trots finanskris och lågkonjunktur. Tv och sponsring är två av få kanaler som förväntas att minska.

- Det råder en förvirring inför lågkonjunkturen. Än så länge märker man inte så mycket, men alla väntar på att något ska ske, säger Andy Pimmeshofer, vd på Minnesota.

Webben är det medium som väntas öka mest. 79 procent av marknadscheferna tänker nyttja webben mer i sin kommunikation till och med 2010, och nästan samtliga av de 153 marknadschefer som deltog i undersökningen, 93 procent, planerar att använda den egna hemsidan mer i marknadsföringen.

Två tredjedelar av marknadscheferna planerar också att skicka mer e-postutskick, medan hälften av företagen räknar med att utnyttja sms och mms mer. Tomas Falk, kreativ chef på Minnesota, ser en risk med ökade utskick.

- Om alla ökar utskicken, blir det svårare att nå fram genom bruset, säger Tomas Falk.

Minnesota delar in medievalet i köpta, icke-köpta och egna kanaler. De köpta kanalerna förväntas stå för den lägsta tillväxten de närmaste åren. Värst blir det för tv och sponsring. 24 procent av marknadscheferna säger att de kommer att minska i tv till och med 2010, medan 20 procent tänker öka. Lika många räknar med att nyttja sponsringsavtal mer i marknadsföringen, medan 26 procent planerar att sponsra mindre. Pr ökar rejält, 78 procent av företagen vill använda publicitet mer. Däremot planerar inte lika många att öka användandet av personliga egna kanaler, som evenemang och säljmöten. 42 procent tänker göra mer evenemang, medan 15 procent ska minska på evenemangen de kommande åren.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.