Gå direkt till textinnehållet

Marknadschefen lämnar Skansen – startar eget bolag

Maria Torén ska satsa på affärsutveckling som konsult.

Foto: Press

Maria Torén slutar sin tjänst som Skansens marknads- och kommunikationschef i juni för att satsa på eget: “Jag ska jobba med mina kärnverksamheter som konsult”, säger hon till Dagens Media.

När Maria Torén kliver av som Skansens marknads- och kommunikationschef till sommaren har hon jobbat där i fyra och ett halvt år. Härnäst ska hon starta ett eget bolag som konsult. 

– Jag vill jobba med det som ligger mig närmast hjärtat. Jag är besöksnäringsexpert med näsa för affärsutveckling. Jag kommer arbeta med förflyttningar av interna kulturer kopplat till varumärke och kommunikation. Projektledning inom besöks- och kulturvärlden och dessutom agera moderator och utbildare, säger hon till Dagens Media. 

Hur ser du tillbaka på din tid hos Skansen?

– Skansen är en enastående plats. Att vara ansvarig för ett varumärke som alla känner till är varje marknadschefs dröm. Skansen är en plats alla svenskar har en speciell relation till, så det har varit fantastiskt, säger hon.

Vilka erfarenheter kommer du ta med dig från Skansen in i ditt nya uppdrag?

– Såklart oerhört mycket. Sedan 2015, när jag kom in som marknads- och kommunikationschef, har vi gjort en hel digital transformation för marknadsavdelningen. Det var spännande att vara med i det digitala skiftet. Vi har bland annat satt en hel varumärkesplattform, varumärkeslöfte med tillhörande grafisk id. Det slog ut väl när vi förankrade det internt. Vikten av det interna jobbet är något jag kommer ta med mig, det går inte att förringa. 

John Söderberg

Reporter

Publicerad 2019-02-05 11.39

Dela artikeln: