Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Marknadschefen Jan Tallroth lämnar MTR Express

Publicerad: 15 April 2015, 11:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:05

MTR Express har fått de första siffrorna på företagets lanseringskampanj i Sverige. De visar att kännedomen är 12 procent i målgruppen. "Det går enligt de mål vi satte upp", säger marknads- och försäljningschefen Jan Tallroth, som nu väljer att lämna MTR Express.


Ämnen i artikeln:

MTR Express

MTR Express sjösatte sin stora lanseringskampanj i mitten av mars i år.

Med positionen ”affordable premium” har det Hongkong-baserade tågföretaget börjat utmana SJ:s 150 år gamla monopol med en egen tåglinje mellan Stockholm och Göteborg.

Kampanjen hade budskapet ”Äntligen”, och gick i bland annat TV4, Sjuan, DN, DI och GP, samt hos Jernhusen, Facebook och Google.

De första mätningarna från Nepa, som avser kampanjens första två veckor, visar att kännedomen i målgruppen är 12 procent, varav 8 procent kan tänka sig att boka en resa.

– Vi har bara drygt två veckors mätning, och det går enligt de mål som vi satte upp, säger Jan Tallroth.

Nepa-mätningen visar att det finns tydliga associationer till ”värde för pengarna” och ”skulle rekommendera till andra”, vilket Jan Tallroth ser som ett tecken på att reklamen har varit tydlig.

– Vi ville skapa en känsla av ”affordable premium” och kvalitet, och det har vi lyckats med hela vägen ombord.

Försäljningen går, enligt MTR Express-chefen, enligt plan.

– Än så länge har vi bara 3 av 6 tåg igång. Försäljningen kommer att bli ännu bättre från augusti när vi kör med fullt maskineri.

När lanseringen nu är klar väljer Jan Tallroth att lämna MTR Express. Förklaringen är att hans tjänst som marknads- och försäljningschef kommer att ”förändras kraftigt”.

– Jag har haft en dubbel roll, och nu övergår den mer till att handla om den viktiga direktförsäljningsbiten, samt bearbetning av resebyråer och travel managers, säger han, och fortsätter:

– Det här var, enligt min mening, det roligaste marknadsuppdraget det här året, att få vara med och bygga MTR Express från ett vitt papper i samtliga kanaler, inklusive pr och event. Det gäller att tänka innovativt när man har en konkurrent med avsevärt större budget och kännedom.

Johan Söör, vd på MTR Express, lämnar följande kommentar om att Jan Tallroth slutar:

– Jan har gjort ett fantastiskt arbete med att lansera MTR Express mot marknaden och skapa en tydlig och attraktiv position. Vi tackar för allt han gjort och önskar honom all lycka till i framtiden.

Per Nasfi från MTR Express digitala byrå Snowfall – som levererar affärsutveckling och agila systemlösningar – efterträder Jan Tallroth i rollen som försäljnings- och marknadschef.

– Per kommer att ta över medan jag fasar ur mig själv. Han är insatt i det hela och jag är övertygad om att han kommer att göra ett bra jobb, säger Jan Tallroth.

LÄS OCKSÅ:

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

MTR Express

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev