onsdag1 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Marknadsavdelningar är hemmablinda"

Publicerad: 29 februari 2012, 05:41
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:26

Tre frågor till Mikael Rosén, lärare på Berghs i över 25 år och nu aktuell med en bok, "Att skriva för att övertyga".


RL

Rebecka Lindberg


Hur skriver man för att övertyga?

– Oj, ett kort svar på det… Det viktiga är att ta reda på vad man vill att läsaren ska göra efter att ha läst texten. Ska de gå in på webben, besöka en butik eller monter? Vet man det är man på god väg.

Hur bra är dagens reklamare på att övertyga?

– Sådär. Reklamare är i grunden ganska bra på push-texter. Det finns pull-texter som läsaren frivilligt söker och vill läsa. Sen finns texter som läsaren inte bett om utan som överfaller dem. Pull-texter är journalister betydligt bättre på.

Vilka fel gör reklamare oftast i sina texter?

– De underskattar läsaren och skriver för kort. Syftet med en text ska vara att intressera. En vanlig fördom är att folk inte orkar läsa långa texter, men det är inte sant. Folk läser böcker på 800 sidor och önskar att de var 800 sidor längre.

– Informations- och marknadsavdelningar är precis tvärtom. De är hemmablinda, skriver långt och glömmer att folk inte förstår alla facktermer och förkortningar.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev