Få hela storyn
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 23 Januari 2009, 07:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23
En privatperson har anmält Piratförlaget för falsk marknadsföring av Liza Marklunds bästsäljare "Gömda".
En del i debatten kring Liza Marklunds bok "Gömda" har kommit att handla om hur förlagen väljer att marknadsföra böcker som gör anspråk på att vara dokumentära.
Många röster har gjort gällande att förlagen, efter det debakel som följt Monic Antonssons bok "Mia, sanningen om gömda", förmodligen kommer att vara försiktiga med ordet sanning.
"Gömda" som på omslaget marknadsförs med texten "En sann historia" har nu anmälts till Konsumentombudsmannen, KO, för vilseledande marknadsföring.
"Nu har det, i media, framkommit att denna bok, med flera, inte är sanningsenlig. Liza Marklund har bl a på siten newsmill.se själv tillstått detta och Piratförlaget har själva också medgett att det är fel att marknadsföra boken som sann", skriver privatpersonen i sin anmälan.
Erik Wisterberg