Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Marketwatch tappar 4 miljoner och värvar från MMS

Publicerad: 10 Januari 2007, 04:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

Marketwatch tappade fyra konsulter och 4 miljoner kronor i omsättning under 2006. Med tunga värvningar från IRM och MMS ska undersökningsföretaget ta tillbaka tappad mark under 2007.


Under 2006 sjönk omsättningen med 34 procent jämfört med 2005 till 12,5 miljoner kronor. Rörelseresultatet låg på 1,2 miljoner kronor 2005. Företaget har ännu inte hunnit räkna ut rörelseresultatet för 2006. Vd Anna Carin Pålsson, räknar med vinst också 2006.

- Ja, det tror jag, säger hon.

Omsättningstappet förklarar hon med att företaget hade färre konsulter att ta till.

- Två av våra projektledare var mammalediga. Två gick vidare till annat. Och som alltid, tar det tid för nya konsulter att komma in i nya projekt.

Personalstyrkan ligger idag på 14 personer. I maj 2006 värvades Johanna Uddståhl-Friberg från IRM. Under hösten tillträdde Susanne Rosbacke från Coop. I den senaste rekryteringen snor Marketwatch MMS tungviktare Mats Karlsson.

90 procent av Marketwatch intäkter kommer från beställningar från marknadschefer.

- Sedan fyra år vänder vi oss främst till Sveriges största annonsörer. Vi har även en del medieägare som kunder, säger Anna Carin Pålsson.

Marketwatch ingår i koncernen Bisnode, som har Ratos som huvudägare.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.