Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Marita Ulvskog: Utövar radiobranschen utpressning?

Publicerad: 6 December 2000, 09:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:26

Hoppade radiobranschen av digitalradion för att sätta press på regeringen? Det undrar kulturminister Marita Ulvskog, med anledning av artikeln i Dagens Media där Radioutgivarna (RU) berättade om sina planer att med hjälp av reklamradion ge sig på socialdemokraterna i nästa valrörelse.


RU driver opinion för att få igenom sina ståndpunkter i den proposition över

nya regler för lokalradion som förväntas klubbas av riksdagen våren 2001. Från

och med trettonhelgen ska samtliga reklamradiostationer driva en kampanj som

riktar sig rakt mot den socialdemokratiska regeringen.

Om regeringen inte lyssnar nu och ändrar i propositionen kommer vi tillbaka

till valrörelsen, sade RUs vd Christer Jungeryd i artikeln.

- Vi får väl försöka bemöta kampanjen i sak. Vi får hoppas att kampanjen inte

kommer med falsarier utan att det också finns sakargument, säger Marita Ulvskog.

Vad säger du om att de hotar ta upp kampanjen till nästa val om ni inte ändrar

i propositionen?

- Då får de väl göra det då. Det blir väl intressant att följa hur de lägger

upp den här kampanjen. Vi är inte vana i Sverige med den typen av

lobbyverksamhet. Jag tror att det kommer bli mer av sånt i radio och i andra

ställen. Jag hoppas att de kommer att föra fram sakliga argument.

Hur ska ni bemöta kampanjen?

- Med fakta.

RU drar en parallell mellan radiokampanjen och tidningarnas ledarsidor.

Kommentar?

- Ledarsidor är inte samma sak som det du beskriver det med enfrågekampanjer

som innebär hårdvinklade påståenden och fakta. Jag har skrivit många ledare i

mina dagar så jag vet vad det innebär.

Kommer radiokampanjen att förändra propositionen?

- Propositionen är redan beslutad och kommer att träda i laga kraft i början av

nästa år. Det var en bastant majoritet i riksdagen för frågan. Moderaterna

idkar vad vi kallar för "sölförfarande", det vill säga förhalade verkställandet

av beslutet i ett år.

Så du kommer inte att ändra i propositionen?

- Kampanjen kommer säkert att vara ute efter att skada regeringen men det är

riksdagen som äger frågan nu. Det är ju riksdagen som har beslutat.

Vad säger du i sakfrågan där RU är kritiska över att det blir lägre

koncessioner för de nya tillstånden och det RU kallar för "skönhetstävling" där

de nya tillstånden ska delas ut efter kriterier som finansiella, tekniska

förutsättningar, ägarförhållande och mängden eget material och inte auktioner

som tidigare?

- Jag tycker det är tråkigt att Radioutgivareföreningen alltid låter som det

moderata partiprogrammet - vokabulären "skönhetstävling" är det bara

moderaterna som använder sig av. För oss är det givet att om det finns utrymme

så ska även andra än bara de som redan äger medier kunna sända radio. Det

handlar inte om en skönhetstävling - radio ska inte bara vara för de som redan

äger stora medier utan även för andra. Vad jag skulle vilja veta är varför RU

klev av den digitala radion i sista stund. Det här verkar vara

utpressningstaktik från deras sida.

Malin Modh

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.