Få hela storyn
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 6 December 2000, 09:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:26
Hoppade radiobranschen av digitalradion för att sätta press på regeringen? Det undrar kulturminister Marita Ulvskog, med anledning av artikeln i Dagens Media där Radioutgivarna (RU) berättade om sina planer att med hjälp av reklamradion ge sig på socialdemokraterna i nästa valrörelse.
RU driver opinion för att få igenom sina ståndpunkter i den proposition över
nya regler för lokalradion som förväntas klubbas av riksdagen våren 2001. Från
och med trettonhelgen ska samtliga reklamradiostationer driva en kampanj som
riktar sig rakt mot den socialdemokratiska regeringen.
Om regeringen inte lyssnar nu och ändrar i propositionen kommer vi tillbaka
till valrörelsen, sade RUs vd Christer Jungeryd i artikeln.
- Vi får väl försöka bemöta kampanjen i sak. Vi får hoppas att kampanjen inte
kommer med falsarier utan att det också finns sakargument, säger Marita Ulvskog.
Vad säger du om att de hotar ta upp kampanjen till nästa val om ni inte ändrar
i propositionen?
- Då får de väl göra det då. Det blir väl intressant att följa hur de lägger
upp den här kampanjen. Vi är inte vana i Sverige med den typen av
lobbyverksamhet. Jag tror att det kommer bli mer av sånt i radio och i andra
ställen. Jag hoppas att de kommer att föra fram sakliga argument.
Hur ska ni bemöta kampanjen?
- Med fakta.
RU drar en parallell mellan radiokampanjen och tidningarnas ledarsidor.
Kommentar?
- Ledarsidor är inte samma sak som det du beskriver det med enfrågekampanjer
som innebär hårdvinklade påståenden och fakta. Jag har skrivit många ledare i
mina dagar så jag vet vad det innebär.
Kommer radiokampanjen att förändra propositionen?
- Propositionen är redan beslutad och kommer att träda i laga kraft i början av
nästa år. Det var en bastant majoritet i riksdagen för frågan. Moderaterna
idkar vad vi kallar för "sölförfarande", det vill säga förhalade verkställandet
av beslutet i ett år.
Så du kommer inte att ändra i propositionen?
- Kampanjen kommer säkert att vara ute efter att skada regeringen men det är
riksdagen som äger frågan nu. Det är ju riksdagen som har beslutat.
Vad säger du i sakfrågan där RU är kritiska över att det blir lägre
koncessioner för de nya tillstånden och det RU kallar för "skönhetstävling" där
de nya tillstånden ska delas ut efter kriterier som finansiella, tekniska
förutsättningar, ägarförhållande och mängden eget material och inte auktioner
som tidigare?
- Jag tycker det är tråkigt att Radioutgivareföreningen alltid låter som det
moderata partiprogrammet - vokabulären "skönhetstävling" är det bara
moderaterna som använder sig av. För oss är det givet att om det finns utrymme
så ska även andra än bara de som redan äger medier kunna sända radio. Det
handlar inte om en skönhetstävling - radio ska inte bara vara för de som redan
äger stora medier utan även för andra. Vad jag skulle vilja veta är varför RU
klev av den digitala radion i sista stund. Det här verkar vara
utpressningstaktik från deras sida.
Malin Modh