Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Marie Sälmark: "Trovärdigheten hänger på hur jag sköter mitt jobb"

Publicerad: 4 December 2001, 09:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Hallå där Marie Sälmark, generalsekreterare för Sveriges Konsumentråd som blir pr-konsult hos Westander Publicitet & Påverkan. Varför pr?


- Jag tycker att det ligger i linje med min utveckling. Jag har gått från den

traditionella journalistiken till en verksamhet där jag delvis har jobbat som

pr-konsult. Som generalsekreterare hos Sveriges Konsumentråd handlar det om att

föra ut organisationens budskap. En viktig uppgift är att i Bryssel lobba för

det svenska konsumentintresset, säger Marie Sälmark.

Varför valde du Westander?

- Jag gillar deras policy. De säger klart och tydligt att de bara tar uppdrag

som medarbetarna tror på. Sedan tycker jag om de öppet visar vilka de

företräder.

Varför är det viktigt?

- Det är viktigt ur den demokratiska aspekten att veta vilka som köper

demokratisk påverkan.

Som generalsekreterare för Konsumentrådet är naturligtvis trovärdigheten

viktig. Riskerar du att devalvera ditt personliga varumärke genom att gå till

pr-branschen?

- Det är upp till andra att bedöma, men jag tycker att mitt val av pr-byrå gör

att jag kommer runt den problematiken. Sedan hänger min trovärdighet förstås på

hur jag sköter mitt jobb.

Vilka erfarenheter från dina tidigare jobb är viktigast för din blivande

verksamhet?

- Viktigaste erfarenheterna handlar om hur man sprider ett budskap till media,

som jag jobbat med hos Konsumentrådet. Under mina tidigare 20 år som journalist

har det handlat om hur man sprider ett budskap till allmänheten, och det är

lika viktigt. Journalisterna måste ju känna att det är ett budskap som

intresserar folk, annars nappar de inte oavsett hur pr-byrån paketerar

budskapet.

Fotnot: Sveriges Konsumentråd är en paraplyorganisation för folkrörelser som

jobbar med konsumentfrågor. Studieförbunden och flera fackförbund hör till de

22 organisationer som ligger bakom konsumentrådet.

Björn Hedensjö

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.