Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Männen dominerar mediebolagen

Publicerad: 2 juni 2015, 05:44
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:59

Andelen kvinnor i börsbolagens styrelser ökar – men inte bland mediebolagen.


Ämnen i artikeln:

MTG

Statsminister Stefan Löfvens hot om kvotering satte fonden för vårens bolagsstämmor, och nu visar nya siffror att utvecklingen går åt rätt håll. 

För andra året i rad ökar andelen kvinnor i börsbolagens styrelser. Det visar Andra AP-fondens årliga kvinnoindex, som Dagens Nyheter har tagit del av. Efter årets bolagsstämmor är andelen kvinnor i bolagsstyrelserna uppe på 27,9 procent. Motsvarande siffra i fjol var 24,7 procent och för två år sedan låg andelen på 22,3 procent.

– Jag tycker det känns positivt och det har varit extra schvung i frågan i år. Vi har jobbat med den inför bolagsstämmorna och skickat brev till valberedningarna att de måste motivera om andelen kvinnor är låg. Man kan se att proppen börjar gå ur och att siffran närmar sig 30 procent som känns som en magisk gräns, säger Andra AP-fondens vd Eva Halvarsson, till Dagens Nyheter.

Det var i regeringsförklaringen 2014 som Stefan Löfven, efter att ha bildat en ”feministisk regering”, gjorde klart att börsens bolag har fram till 2016 på sig att nå en nivå på 40 procent kvinnor i styrelserna.

"Regeringen kommer att göra en avstämning av könsfördelningen i börsbolagens styrelser efter bolags­stämmorna 2016. Om inte andelen kvinnor i de börsnoterade bolagens styrelser är minst 40 procent år 2016 presenteras ett lagförslag om kvotering", sade statsministern.

När Dagens Media kort därefter kartlade könsbalansen i de noterade mediebolagens styrelser stod det klart att bara Eniro klarade det kravet. Hos exempelvis MTG var två av sju styrelseledamöter kvinnor, vilket motsvarade drygt 28 procent.

Efter att Mia Brunell Livfors lämnat styrelsen består den nu av fem män och endast en kvinna. Det ger en andel på 17 procent, långt från regeringens krav.

Enligt Andra AP-fondens kartläggning, som omfattar 268 bolag på Stockholmsbörsen, är kategorin ”medier och underhållning” sämst i klassen när det gäller andelen kvinnor i styrelserna. Andelen kvinnor landar på 14,3 procent, vilket är en försämring jämfört med 2014 då andelen låg på 15,8 procent.

Sett till andelen kvinnor i företagsledningen är bilden dock den motsatta. ”Medier och underhållning” är den kategori som har störst andel kvinnor, 27,3 procent.  Även det är dock sämre än 2014.

I Andra AP-fondens kartläggning är "medier och underhållning" den minsta branschen, vilket gör att siffrorna kan påverkas mycket av små förändringar av antalet kvinnor i ledningsgrupper och styrelser.

<style>.embed-container { position: relative; padding-bottom: 100%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }</style><div class='embed-container'><iframe src='http://cf.datawrapper.de/ysCR3/1/' frameborder='0' allowtransparency='true' allowfullscreen='allowfullscreen' webkitallowfullscreen='webkitallowfullscreen' mozallowfullscreen='mozallowfullscreen' oallowfullscreen='oallowfullscreen' msallowfullscreen='msallowfullscreen'></iframe></div>

Andelen kvinnor minst hos mediebolag

Kategorin "medier och underhållning" har minst andel kvinnor i styrelsen bland bolagen på Stockholmsbörsen, enligt Andra AP-fondens kartläggning.

Bransch Styrelse Företagsledning Finans 33,1% 26,6% Konsumentvaror 32,5% 20,7% Tjänster 32,1% 13,2% Industri 27,8% 16,8% It-företag 25,8% 14,8% Telekom 25,2% 21,3% Hälsovård 24,9% 24,6% Råvaror 18,2% 14,9% Medier och underhållning 14,3% 27,3%

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MTG

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev