Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Många bidrag har brister"

Publicerad: 6 November 2008, 04:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Färre bidrag, flera av låg kvalitet. Så sammanfattar 100-wattarens projektledare Elisabeth Thörnsten läget inför kvällens reklamgala 100-wattaren.


100-wattaren premierar reklamkampanjer som gett effekt. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer och Dagens Industri och galan hålls i Stockholms Stadshus.

Forsman & Bodenfors har flest nomineringar till årets 100-wattare, totalt nio stycken. ANR BBDO är tvåa med sina fem nomineringar. Garbergs, Lowe Brindfors och Storåkers kammade hem fyra var.

Inför förra årets gala sa Elisabeth Thörnsten att "kvaliteten på bidragen har varit generellt sett hög". I år har en förgranskningsjury, bestående av Micael Dahléns Handelsstudenter, tittat på bidragen.

- Det var ganska många bidrag som gjorde Handelsstudenterna lite förvånade, eftersom att redovisningarna inte var bättre än de var. Det fanns brister i uträkningarna och det saknades nollmätningar som skulle ha känts relevant. Det har funnits mycket som varit bra men också andra som inte hållit kvaliteten, säger Elisabeth Thörnsten.

Förra året skickade byråerna in 215 bidrag till 100-wattaren. I år landade antalet på strax under 200.

- En förklaring kan vara att det är många som tycker att de inte uppfyller kraven på effekt. Att man inte har tillräckligt mycket siffror att redovisa. Det har varit en del som påbörjat anmälan men som känt att bidraget inte håller för att tävla med, säger Elisabeth Thörnsten.

Garbergs Nina Åkestam, GMs Patrik Riese, SJs före detta marknadschef Maria Ling, och SEBs Stefan Nerpin - det är några som på Dagens Medias sidor och webb har debatterat 100-wattarens utformning.

Hur ser ni på den debatten som förts?

- Det viktigaste måste vara det resultat som kampanjerna nått.Vi är medvetna om att vi kräver en hel del av anmälaren, det tar sin lilla tid att fylla i en anmälan. Debatten har främst gällt det som man ska redovisa skriftligt och det finns förbättringar att göra. Men vi tycker att vi blir bättre varje år.

Förra året infördes kategorin internationella kampanjer. En nyhet i år är att byråerna kan tävla i långsiktig varumärkesvård även med internationella kampanjer. JcDecaux, som ersatte OMD förra året, fortsätter som huvudsponsor.

Som Dagens Media berättade igår har Dagens Industri stoppat kulturminister Lena Adelsohn Liljeroths medverkan i galan. Detta på grund av regeringens vändning i presstödsfrågan.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.