Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Manfred: "TV3s varumärke och position ska förtydligas"

Publicerad: 18 Augusti 2008, 08:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Manfred Aronsson kopplar greppet om MTGs fri-tv-del. I en intervju med Dagens Media berättar han om förändringarna som är på gång. "Vi ska bli Sveriges största tv-hus inom målgruppen 15-49 år", säger han.


Åtta månader har gått sedan tv-veteranen och den förre Kanal 5-chefen Manfred Aronsson tog över som vd på MTG Sverige.

Idag stod det klart att han även tar över som vd för TV6 och TV3 efter Hasse Breitholtz, som återgår till att bli vice vd i MTG.

- När jag började i januari var det uppdrag som Hasse hade fått av Hans-Holger (Albrecht, vd MTG) utfört - nämligen att stärka TV3 och TV6. Utvecklingen för TV3 och TV6 har varit väldigt bra och på det sättet var Hasses uppdrag fullföljt, säger Manfred Aronsson.

När Manfred Aronsson tillträdde sin tjänst på MTG låg hans fokus mycket på betal-tv.

- Vi har genomfört förändringar i vårt betal-tv-utbud och ska förstärka det ytterligare under hösten. Rekryteringen av Ola Wenström var en viktig del i det. Vi ska göra förbättringar av våra sportpaketeringar inom Viasat Sport och se till att det får ännu mer karaktär av premium-tv.

En viktig del var affären med Telia som slöts under våren 2008 och som innebär att Telias digital-tv-kunder får tillgång till 17 av Viasats fri- och betal-tv-kanaler.

- De där bitarna tog en hel del tid i början, så det var bra att vi förlängde Hasses mandat ett halvt år. Nu är vi i det läget att vi vill gå vidare med att försöka integrera och försöka arbeta lite tajtare med samtliga MTGs fri-tv-kanaler, säger Manfred Aronsson, och fortsätter:

- Då hade jag kunnat välja att tillsätta en ny chef för fri-tv totalt sett, eller gå in själv och styra de förändringar som jag vill göra. Jag tycker att det senare var det enklaste att göra. Dels för att jag har jobbat mycket med fri-tv, dels för att det är en förändringsprocess som vi ska göra.

Manfred Aronsson vill även förbättra kontakterna mellan MTG i Storbritannien och Sverige.

- Vi har ju hel del operativa delar som utförs från London, och jag vill påverka och utveckla processerna mellan London och Sverige. Jag har själv arbetat som marknadschef för TV3 i London, så jag vet hur det är sitta i London och arbeta mot Sverige och vice versa. Den erfarenheten kan bli värdefull när vi nu ska utveckla de här processerna.

Nu ska TV6, TV3 och TV8 vidareutvecklas och deras respektive varumärken och positioner ska förtydligas.

- Vi har en långsiktig strategi att i målgruppen 15-49 bli ett reklam-tv-hus som är Sveriges största leverantör av reklam-tv-ratings.

Målet är att MTGs kanalgrupp ska gå om TV4-Gruppen och dess reklam-tv-familj bestående av TV4, TV4 Plus, TV4 Sport, TV4 Fakta och TV400.

- Jag tror att vi inom ett par år kan vara större i målgruppen 15-49. Inte bara under några veckor som vi har varit nu under sommaren, utan varaktigt. Är vi inte det så tar jag på mig att käka upp hela tårtan själv, säger Manfred Aronsson, som syftar på den tårta som TV4-chefen Jan Scherman skickade till TV3 i förra veckan.

Manfred Aronsson betonar att MTGs kamp handlar om de kommersiellt viktiga tittarna i åldrarna 15-49 år - inte om hela tv-befolkningen i åldrarna 3-99 år.

- Det är jäkligt lätt för TV4 att alltid använda det där tricket, att hänvisa till 3 plus, säger han.

Du menar att TV4 har en massa gamla tittare som ni inte har?

- Ja, de har en stor övervikt i 45 plus eller 60 plus. Sen har de tappat stort i moderkanalen de senaste åren och de kommer de fortsätta att göra. Men det gör även TV3, Kanal 5 och SVT. Det blir så när det pågår en digitalisering.

Ska du göra några förändringar beträffande TV3s, TV6s, TV8s och ZTVs målgrupper och positioner?

- Vissa behöver förtydligas, framförallt TV3. Fokus kommer att vara att försöka göra TV3 tydligare i sitt varumärke och i sin positionering visavi TV6 och TV8 men också visavi Kanal 5 och TV4.

Ska TV3 bli ännu mer kvinnlig?

- Jag vill inte avslöja exakt vad vi ska göra, men tankarna är ganska så klara. Du är inne på rätt spår, TV3 har potential att bli tydligare mot vissa målgrupper och bli mer genomtänkt som helhet. I dag är enskilda delar väldigt starka, framförallt på egenproduktionssidan. Men varumärket och positionen är fortfarande lite otydlig.

Om den manligt inriktade kanalen TV6 - i dag Sveriges sjätte största tv-kanal - säger Manfred Aronsson:

- TV6 är relativt tydlig men där måste vi fundera på hur vi utvecklar en sådan lovande spelare. TV6 är en ung kanal som har vuxit otroligt mycket. Nu har den slutat växa lite grann, och vi måste fundera på vad nästa steg blir.

Målet med TV8 är att få in fler tittare och öka kanalens medvetna penetration.

- TV8 är tydlig, men den får inte bli för smal. Det är många som har tillgång till TV8 men som inte har rattat in kanalen på sin tv. Den tekniska penetrationen är över 70 procent medan den medvetna är omkring 57 procent.

Är din roll som vd för TV6 och TV3 en tillfällig lösning, eller ska du sitta där ett bra tag?

- Jag ska sitta där så länge det behövs. Jag ska sitta där tills vi har fått en effektivare och mer synkroniserad och koordinerad fri-tv-organisation, där vi framförallt inom inköp, tablåläggning, försäljning och i viss mån kommunikation har gemensamma funktioner. Sen måste man internt tillåta vissa människor som är helt dedikerade de respektive varumärkena.

Manfred Aronsson fortsätter:

- Det här är en ganska komplicerad uppgift, men det är det vi ska försöka göra. Då tyckte jag att det var enklast att sätta mig där själv, än att jobba via någon annan.

Blir det fler förändringar i er organisation i samband med det här?

- Ja, men inte på det sättet att folk försvinner. Det ska tillsättas några nya tjänster på ledningsnivå. Det ber jag att få återkomma om.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.