Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Manfred: "Tv-marknaden är på väg att förstöras"

Publicerad: 12 April 2007, 15:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Kanal 5s styrelseordförande Manfred Aronsson målar upp en nattsvart bild över den framtida tv-marknaden. Om regeringen inte ändrar sin politik räknar han med att TV4 kommer att döda all konkurrens och göra en vinst på 1,5 miljarder kronor per år. "Det skapas ett monster", säger han.


TV4 och Bonnier kommer inom kort att dammsuga tv-marknaden på allt attraktivt innehåll. MTGs, SBS och SVTs tv-kanaler blir chanslösa, och nischkanalerna kommer att dö en efter en.

Manfred Aronsson, styrelseordförande i SBS-kanalerna Kanal 5 och Canal Plus, sparar inte på krutet när han ger sin syn på vart den svenska tv-marknaden är på väg.

- Det här handlar inte om Kanal 5 och Canal Plus. Det här handlar om att tv-marknaden håller på att förstöras. Bonnier och TV4 kommer att lägga sig som en tung, våt filt över allt vad konkurrens heter.

Manfred Aronssons analys bygger på en uppskattning av TV4s framtida resultat. Han räknar med att sänkningen av koncessionsavgiften tillför TV4 cirka 500 miljoner kronor per år, och att den uteblivna kostnaden för analog marksändning adderar ytterligare 200 miljoner. Lägger man ihop den vinstökningen med TV4s nuvarande vinst landar Bonnier-företagets resultat på cirka en miljard kronor per år.

- På toppen av detta vill regeringen flytta ytterligare 500 miljoner kronor till TV4 i och med nya reklamregler, säger Manfred Aronsson.

Han syftar på de regeländringar som Dagens Media rapporterade om i förra numret. Ändringen innebär att TV4 får visa 15 i stället för 10 procent reklam per timme, lika mycket som Englandsbaserade TV3 och Kanal 5.

- TV4 kommer att kunna prisdumpa och ta andelar av inte bara Kanal 5, Discovery och Eurosport, utan även av andra medier, säger Manfred Aronsson, som räknar med att reklampriserna på sikt ökar i takt med TV4 förstärks och konkurrenterna försvagas.

Han gissar att TV4, som numera helägs av Bonnier, använder vinsten på 1,5 miljard till att lägga beslag på alla viktiga rättigheter och program.

- Vi ser redan i dag hur TV4 fiskar efter det stora rättighetsområdet efter det andra.

Manfred Aronsson är dessutom mycket irriterad över att Bonnier planerar att samverka mer inom koncernen i samband med koncernens utköp av Proventus.

- När de här krafterna sätts i rörelse börjar jag förstå Marita Ulvskogs Lex Bonnier.

TV4s vd Jan Scherman:

- SBS har så länge Manfred Aronsson varit en ledande person där alltid utmålat sig som fattig, liten och ynklig. Det är märkligt med tanke på hur stor SBS-koncernen är.

Jan Scherman slår fast att SBS, som ägs av amerikanska riskkapitalister, driver ett stort antal kanaler i Norden och Europa.

- I andra sammanhang brukar de säga att de är ett av Europas mest lönsamma tv-företag. Manfred får väl tala med sina ägare om hur han bättre kan använda de gigantiska miljardvinster som SBS-koncernen genererar.

Jan Scherman betonar att både MTG, SBS och det statliga blocket med Teracom, SVT och Boxer är starka i dag, samtidigt som det finns en uppsjö mindre aktörer. I samband med digitaliseringen försvinner TV4s distributionsfördel, och då måste TV4 få konkurrera på samma villkor som Kanal 5 och TV3.

- Jag tycker att det är besynnerligt att det finns en företrädare för kommersiell tv som tycker att när marknaden äntligen blir lika så vill han att den ska vara olika. Det är ologiskt.

Manfred Aronsson hävdar att TV4s konkurrensfördel har gett kanalen ett försprång som konkurrenterna inte har möjlighet att ta in på flera år.

Därför bör TV4 fortsätta att betala koncessionsavgift under en övergångsperiod, vilket Konkurrensverket tidigare har föreslagit.

- TV4s 17-åriga monopol tvättas inte bort den 1 januari 2008. Trots det väljer regeringen att gå emot sin egen myndighet, säger Manfred Aronsson, och fortsätter:

- Och det här har inte ett skit att göra med att Kanal 5 är lönsamt. Vi är lönsamma för att vi har gjort en bra kanal, men vi sjunger på sista versen för att TV4 skapar total dominans.

SVTs vd Eva Hamilton väljer att hålla en låg profil:

- Vi ser att det här innebär en väsentlig skillnad för TV4s möjligheter att köpa rättigheter och investera i program. Å andra sidan är det här en reklammarknad, och där har vi inget att göra.

Den här artikeln publicerades i Dagens Medias pappersutgåva, nummer 6, 2007.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.