onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Man förändrar inte världen genom att sitta och vara nedslagen"

Publicerad: 19 februari 2012, 06:53
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:26

SOPA, Året runt och The Economist är bara några av snackisarna för veckans söndagspanel.


RL

Rebecka Lindberg


Zandra Lundberg, reporter och krönikör Aftonbladet

I veckan var det premiär för Aftonbladets nya papperstidning. Vilken tidning skulle du vilja ge en make-over?

– Jag är inte så mycket för nytt. Läste i morse att Året runt ska lanseras på nätet. Kan någon snälla stoppa detta? Året runt är en tidning som ska se likadan ut, på papper, år ut och år in! Halva världen kan slukas upp av ett svart hål och alla fåglar må ramla ner döda – men så länge Året runt ser likadan ut finns det fortfarande hopp.

Dagens Media har granskat jämställdheten i branschen – och resultatet är nedslående. Är kommunikationsbranschen för konservativ?

– Ja. Och det värsta med det här är att man bara sitter och glor. Varför AGERAR jag inte? Varför startar jag inte demonstrationståg, Twitterkampanjer och författar ilskna brev till ”makthavare”? Varför sitter jag bara uppflugen på en barstol på Södermalm med en avslagen fatöl när jag kunde ägna min tid åt att få saker TILL STÅND?

Vad vill du läsa om nästa vecka?

– Superkroppar! Jag vill alltid läsa om superkroppar. Om Victoria och Daniels bebis råkar födas nästa vecka skulle jag till exempel vilja veta hur man får hens superkropp.

Walter Naeslund, grundare Honesty

I veckan var det premiär för Aftonbladets nya papperstidning. Vilken tidning skulle du vilja ge en make-over?

–  Nu vet jag att jag svär i kyrkan, men jag skulle verkligen vilja göra om The Economist. Visst är det världens bästa innehåll, men låt oss vara ärliga: Det är sladdrigt papper, trycket släpper när man går med den i handen på stan, layouten är skittråkig och helheten skriker pretentioner på fel sätt. Det är coolare när smartaste killen i klassen slappnar av lite och klär sig snyggt. The Economists innehåll med Monocles form skulle vara en riktigt bra tidning.

Dagens Media har granskat jämställdheten i branschen – och resultatet är nedslående. Är kommunikationsbranschen för konservativ?

– Branschen är kanske för konservativ, men det är ju en affärsmöjlighet i så fall. Sätt ihop det bästa laget med den bästa kombinationen av de bästa individuella förmågorna och kör. Det är så man förändrar världen, inte genom att sitta och vara nedslagen. Honesty är för närvarande fördelat 58 procent män och 42 procent kvinnor men ärligt talat har jag aldrig räknat efter förrän nu när jag fick frågan. Vi rekryterar talanger. Inte kön.

Vad vill du läsa om nästa vecka?

– Jag skulle vilja se en fyrsidare om SOPA, PIPA och ACTA som tydligt förklarar vad de lagarna egentligen innebär. Era läsare kommer drömma mardrömmar ett par veckor efter det, men det får det vara värt att rädda världen.

Jonas Leijonhufvud, frilansjournalist, just nu redaktör på Thelma Louise TV

I veckan var det premiär för Aftonbladets nya papperstidning. Vilken tidning skulle du vilja ge en make-over?

– Jag skulle älska att få göra om en killtidning, Café eller King. De är bra på många sätt, men jag tycker att de är på tok för tama. Jag borde vara målgruppen, men köper sällan tidningarna.

– Mer sociala experiment kanske. Som Toby Yong (känd från boken ”How To Lose Friends and Alienate People”) som i någon brittisk lad-mag testade om kvinnor föredrar män med hår genom att ragga på samma krog - en kväll utan och en kväll med tupé.

– Sådant är kul. Killtidningarna borde ta upp frågor som betyder något för män. På ett lite grabbigt sätt. Inte bara skriva vilka de snyggaste klockorna och kallingarna är. Kvinnotidningarna lyckas mycket bättre med att vara relevanta för sin publik.

Dagens Media har granskat jämställdheten i branschen – och resultatet är nedslående. Är kommunikationsbranschen för konservativ?

– Jag tror det beror på att killar vågar hoppa av en byrå och starta en ny ihop. Sedan styr de och ställer och släpper inte fram tjejerna. Ett undantag är tv-produktionsbolaget Thelma Louise där jag frilansar som tv-redaktör just nu. Det har grundats av två killar, Anders Helgeson och Daniel Moll. Men nu har de tagit ombord före detta SVT-producenten Karin af Klintberg som delägare i Thelma Louise TV. Smart drag!

Vad vill du läsa om nästa vecka?

– Jag vill bli överraskad!

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev