Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Malmö FF plockar marknadschef från McCann

Publicerad: 21 November 2008, 14:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Per Welinder, copywriter på McCann Malmö, blir kommunikations- och marknadschef på den allsvenska fotbollsklubben Malmö FF. "Det här är ett drömjobb", säger han till Dagens Media.


Per Welinder, som är en hängiven MFF-supporter, får ansvar för all Malmö FFs kommunikation mot sponsorer, press och supportrar.

- Jag har gått från världens näst bästa arbetsplats till den bästa. Det är en ynnest att få jobba med något som man verkligen brinner för, säger han.

Tjänsten som kommunikations- och marknadschef är nyinrättad och Per Welinder säger att den behövs. Han är frispråkig angående Malmö FFs kommunikationsproblem.

- Den har varit allt annat än professionell hittills.

Något som bland annat bekräftas av en enkät där Sveriges sportjournalister gav Malmö FFs mediehantering bottenbetyg.Orsaken är, enligt Per Welinder, att klubbens organisation inte hängde med när fotbollens popularitet exploderade under 90-talet.

- Innan var det ett fåtal medier som skrev om fotbollen men i dag finns det ingen ände på intresset. Malmö FFs organisation blev helt enkelt underbemannad, något som den här nya organisationen ska ändra på.

Per Welinder skriver bland annat MFF-krönikor på sportsajten Svenska Fans och har där tagit upp klubbens kommunikationsproblem.

- Jag har sett problemen utifrån och har väl genom mina krönikor redan gett mig själv min arbetsbeskrivning.

Sedan finns en extra bonus med det nya jobbet, säger han:

- Det är svårt att förklara för sina barn vad en reklamare gör och det smäller ju inte speciellt högt på skolgården. Men att arbeta för MFF, det håvar in många coolhetspoäng.

Per Welinder tillträder sin nya tjänst efter julhelgerna.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.