Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

MalacoLeaf relanserar Läkerol

Publicerad: 8 April 2002, 07:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Men en ny förpackning och omfattande marknadsföring ska Läkerol hålla stången mot aggressiva och ungdomliga tuggummimärken som Extra och Stimorol. Relanseringen av pastillen sker i augusti.


- Wrigley's och V6 har en moderna förpackningar riktade till ungdomar, medan vår ser ålderdomlig ut. Vi vill inte riskera att tappa en generation kunder, säger Fredrik Anell, skandinavisk marknadsdirektör för MalacoLeaf.

Läkerol-asken, som säljs i 47 miljoner askar per år, har inte förändrats sedan 1981.

- Förpackningen avspeglar den tiden. Egentligen ser den ut som första asken från 1909. Vår nya förpackning blir något helt annat. Den öppnas på ett annat sätt och ser annorlunda ut. Att den blir hipp, vore fel att säga, däremot blir den väldigt modern och har testat väldigt bra i Skandinavien.

Designbyrån Brindfors Enterprise har också tagit fram en nya logg och bytt typsnittet. Materialet blir dock detsamma, kartong. I augusti ska den nya förpackningen lanseras i Sverige med en omfattande kampanj. I vår lanseras den i Norge, Sydostasien, Schweiz och Finland. Sedan tidigare har den nya asken funnits i Danmark. Sist ut blir Sverige.

- Orsaken att Sverige bli sist är att vi ville använda allt gammal emballage först.

Troligen väljer MalacoLeaf ett medium med rörlig bild, tv och/eller bio för relanseringen.

- Jag vill inte gå in på vilka medier vi ska använda. Men det blir en förhållandevis stark kampanj med väldigt aktiva butiksaktiviteter.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.