Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Madonnafeber lyfte Kanal 5

Publicerad: 18 Augusti 2008, 07:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

I lördags fyllde Madonna 50 år. Kanal 5 rensade sin tablå för att göra plats för Madonna-program och blev näst största kanalen i det för annonsörerna attraktiva segmentet 15-44 år.


SVTs OS-sändningar dominerade, föga förvånande, tv-helgen. Men nästa störst i segmentet 15-44-åringar blev Kanal 5, som kontrade med Madonna-special.

- Det händer inte så ofta. Vi är traditionellt starkast mellan söndagar och torsdagar. Men det här var ett tydligt alternativ till OS, säger Kanal 5s presschef Dan Panas.

Från och med 17.35 och fram till 02.20 körde Kanal 5 dokumentärer och långfilmer med och om världsstjärnan. Kanal 5s tittarandel i lördags landade enligt Dan Panas på mellan 9,7 och 9,8.

- Det här visar så klart på Madonnas storhet men också att tittarna uppskattar att man tar ett stort grepp på en person eller ett fenomen, säger Dan Panas.

Det har bara hänt en gång tidigare i år att Kanal 5 slagit alla sina kommersiella konkurrenter en lördag.

- Det var den 17 maj, då SVT och Kanal 5 synkade sina sändningar för CSI och Brottskod, säger Dan Panas.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.