Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Macworld-skribent startar konkurrerande Mac-tidning

Publicerad: 20 Augusti 2008, 06:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Designbyrån Gregory lanserar tillsammans med frilansskribenten Peter Esse papperstidningen iLove. Därmed fördubblas antalet Mac-tidningar i Sverige.


Tidningen iLove ska till en början delas ut gratis hos Apples så kallade Premium resellers i Skåne, Göteborgstrakten och Mälardalsregionen.

- Det blir en tvättäkta papperstidning som riktar sig till alla som nyligen har bytt till Mac, eller som är intresserade av Mac-datorer, Ipod och Iphone, säger Peter Esse, chefredaktör för iLove.

Första numret, som blir 54-sidor tjockt, landar hos ca 20 butiker i oktober. Tidningens intåg på marknaden innebär att Macworld, där Peter Esse tidigare har varit frilansskribent, får en konkurrent.

- Men våra målgrupper skiljer sig åt. Vi riktar oss till "switchers", folk som precis har bytt till Mac och kommer att hålla det på en mer grundläggande nivå.

­ Själv är man ju en riktig Mac-taliban. Men vi gör mer en livsstilstidning än en tekniktidning. Vi kommer till exempel inta att förutsätta att våra läsare vet vem Steve Jobs är.

Annonspriserna är i dagsläget inte spikade.

- Det är först nu som vi drar igång annonsförsäljningen på riktigt.

Förutom Peter Esse är Malmöbaserade design- och kommunikationsbyrån Gregory med och ger ut tidningen som har en planerad utgivningstakt på 8 nummer per år.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.