Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Lyxaffärer vårdar kunder trådlöst

Publicerad: 15 April 2002, 07:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Butiker och restauranger kring Stockholms lyxigaste butiks- och restaurangstråk - Biblioteksgatan - skickar trådlösa erbjudanden och andra reklammeddelanden till sina kunder. Projektet kallas Streetwise och är ett system för mobil kundvård.


- Systemet gör det möjligt för affärsidkarna att köra personaliserade kampanjer mot sina kunder. Tanken är att det ska vara en kostnadseffektivt sätt att kommunicera med sina mest lojala kunder, säger Damian Herbet, projektledare på konsultföretaget Bluegrid som ligger bakom systemet.

Idén bygger på att butiker och restauranger längs Biblioteksgatan ska locka sina kunder att anmäla sig till systemet. Till de kunder som redan finns i butikernas register skickas en förfrågan ut om de vill finnas med i systemet, och nya medlemmar rekryteras direkt i butikerna.

Kunden får dela med sig av sina uppgifter och vilka produkter hon är intresserad av. När kundens information väl finns i systemet kan företagen som har tillgång till systemet skicka erbjudanden, nyheter och inbjudningar till dem. Antingen via e-post, sms eller meddelande till sin handdator.

För att systemet ska fungera har Biblioteksgatan utrustats med ett trådlöst datanätverk med internetuppkoppling. Projektet är till hälften en test, enligt Damien Herbert.

- Målgruppen som finns i området runt Biblioteksgatan är extremt mottaglig för ny teknik. Vi valde att sätta upp ett pilotprojekt här för att få möjlighet att testa den senaste tekniken, säger han.

Den 24 april lanseras systemet för allmänheten. Då blir det möjligt för alla som vill anmäla sig till systemet och få erbjudanden tillskickade sig.

Priset för de butiker och restauranger som vill ingå i systemet är lågt, enligt Damien Herbert.

- Allt vi begär är deras tid och betalt för de sms de skickar. Samtidigt som de får tillgång till systemet hjälper de oss att utveckla det genom att komma med idéer och synpunkter, säger Damien Herbert.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.