Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Lyssnartapp för NRJ senaste året

Publicerad: 11 Januari 2002, 11:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:18

Trots ett starkt sista kvartal tappar NRJ lyssnare samtidigt som Mix Megapol vinner nya, jämfört med för ett år sedan. Det framgår av årets första räckviddsrapport från Ruab.


NRJ tappar både i nätverk och i Stockholm. För hela riket går stationen tillbaka med 44.000 lyssnare till 602.000, jämfört med mätningen vid samma tidpunkt förra året. Jämfört med föregående mätperiod i oktober 2001, då nätverket hade 540.000 lyssnare, ökar dock antalet lyssnare. Mix Megapol ökar med 48.000 lyssnare till 546.000 lyssnare i nätverket. En annan vinnarstation är Rix FM som går framåt i nätverket men som dock tappar något i Stockholm. Även City 3-nätverket ökar i riket.

Mix Megapol står för den största ökningen också i Stockholm, där Lugna Favoriter och NRJ går tillbaka marginellt. Power Hit Radio står för den största tillbakagången i Stockholm, från 161.000 till 119.000 lyssnare. Stationer som vinner lyssnare i huvudstaden är Radio City, Rockklassiker och E-FM, medan Wow och Vinyl ligger kvar på samma nivå som förra året..

Andelen av befolkningen som lyssnar på radio i Sverige under ett genomsnittligt dygn ökar till 5.929.000 personer, jämfört med 5.883.000 för ett år sedan.

Nedan följer lyssnande i tusental (andel som lyssnat minst fem minuter under ett dygn i åldern 9 till 79 år) beräknat på ett genomsnitt måndag till söndag. Föregående års siffror inom parentes.

Nätverk:

Mix Megapol: 546 (498)

NRJ: 602 (646)

Rix FM: 729 (689)

Fria Media: 403 (425)

City 3: 312 (285)

Stockholmsstationer:

Rix FM: 46 (48)

Mix Megapol: 117 (86)

Lugna Favoriter: 137 (139)

NRJ 105,1: 108 (112)

NRJ 100,8: 15 (19)

Wow: 45 (45)

Radio City: 64 (52)

Power Hit Radio: 119 (161)

Rockklassiker: 77 (69)

Vinyl: 82 (82)

E-FM: 35 (15)

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.