Lydecker: "Google är vår frenemy"

Alexander Lydecker på Bonnier gästar veckans avsnitt av "Under 15".

Hur ser framtiden ut för våra mediehus? Det är temat på avsnitt 64 av “Under 15” som denna gång gästas av Alexander Lydecker, chief commercial officer på Bonnier.

"Under 15" är podden för dig som vill lära dig lite om mycket på kort tid. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, kommersiell chef på mediatechbolaget Strossle.

Alexander Lydecker, hamnade efter en framgångsrik idrottskarriär, i mediabranschen av en slump. Han kom att gilla atmosfären, produkten och människorna han mötte. Idag har har han klättrat till toppen hos Bonnier News kan titulera sig chief commercial officer. Han är ytterst ansvarig för Bonniers kommersiella intäkter, vilket innebär att hans vardag handlar om att slåss om reklamkakan med jättebolag som Facebook och Google

– Vi kallar faktiskt Google för vår frenemy, för samtidigt som vi vill åt samma annonspengar, så använder vi faktiskt deras teknikplattform och de har hjälpt oss mycket i vår digitalisering, säger Alexander Lydecker. 

På det sättet skiljer sig Bonniers från exempelvis Schibstedt som satsat på egna lösningar i högre grad. Något Alexander Lydebecker tror är ett smart vägval.

– Vi har inte kompetens eller resurser att bygga allt. Det kostar tid och kapital att ägna sig åt det som inte är ens kärnaffär. Vi ska fokusera på det som är vår kärnaffär vilket är att skapa kvalitativt innehåll och inte teknik, säger Alexander Lydecker i podden.

Samtidigt som publicisternas roll förändras i samhället förändras också intäktsmodellerna.

Traditionellt har publicister främst kunnat tjäna pengar på två sätt, genom annonser eller genom prenumerationer. På senare år har nya intäktskällor som exempelvis e-handel blivit ett större fokusområde, vilket är något som Bonnier också experimenterar med.

– Vi säljer tavlor och rödbetsjuicer och vi har gett oss in på den här marknaden också. Vi är väldigt omogna på den här marknaden och har stor respekt för det, men vi vill ta ett helhetsgrepp om våra läsarintäkter och därför är helthetsupplevelsen viktigast för oss, säger Alexander Lydecker. 

Vill du lära dig mer om Bonniers största utmaningar och hur man navigerar för att bli ett mediehus för framtiden? Lyssna på hela avsnittet här:

Acast: Under 15
Itunes: Under 15
Spotify: Under 15 

Publicerad 2019-02-18 06.42

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: