Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Luther, Jante och Ågren har ingen plats i mitt liv”

Publicerad: 7 Maj 2010, 08:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Ola Bergström, vd på OMD, har anledning att fira. Mediebyrån vann i veckan både grand prix och guld på Stockholm Media Week.


Byrån tog hem ett grand prix för OLWs Fredagsmyskampanj och vann guld för McDonalds, där en bok följde med varje Happy Meal. Vd:n Ola Bergström är projektledare för båda kunderna.

– Att vi vann för bok-Happy Meal gör mig varm i hela kroppen. Jag läser böcker för mina barn varje kväll så det känns helt fantastiskt. Det ska Ulrika Wåreus och Läsrörelsen ha all ära för. Det var genomförandet i vann pris för, säger Ola Bergström.

I motiveringen till OLW-kampanjen, som vann grand prix, skriver juryn:

”Finns det något mer skrämmande än det folkliga Eller rättare sagt, finns det något mer lockande, inspirerande än det folkliga Skiljelinjen skrivs från och med nu som före och efter att Fredagsmys blev en hel nations officiella angelägenhet. Med en avslappnad attityd och lite falsksång i soffan körde OLW ifatt, om och ifrån alla konkurrenter i 360 grader, förlåt 360 km/h".

Man kan få intryck av att OMD och inte Åkestam Holst ligger bakom reklamkonceptet?

– Kampanjen bygger på en genuin målgruppsanalys. Tidigare var tonåringar målgruppen, men det är föräldrarna och särskilt mamman som köper chips – eller någon annan produkt – till fredagskvällarna när familjen samlas. Åkestam Holst ska ha all kredd för gestaltandet. Men när vi tog över Orkla för tre år sedan så vann vi pitchen bland annat på att mamman är målgruppen och inte tonåringarna. Det handlar om planning och att förstå mänskligt beteende.

– Men det handlar samtidigt inte så mycket om vilken byrå som gör vad, utan om ett grymt bra samarbete där vi gör bra saker för kunden. Den här gången var det vi som blev belönade, men jag delar gärna äran med alla inblandade.

Årets Stockholm Media Week fick in betydligt färre tävlingsbidrag än året innan.

Bidragen sjönk från 50 till 37 bidrag – vad tror du att det beror på?

– Vi har en uttalad strategi om att tävla mycket och det har att göra med att vi vill visa upp vad som är bra för varandra internt. Ett tävlingsbidrag är ett bra sätt att visa för kollegorna att så här tänkte vi och så här gjorde vi. Vad andra byråer gör får de stå för.

OMD rankades tidigare i år högst i Gunn Report och utsågs av Adweek till bästa mediebyrå – hur påverkar vinster och rankingar ert arbete?

– Alla kan vinna någon gång, det kan bero på att rätt person sitter i juryn. Men när ett nätverk vinner så pass mycket mer än alla andra år efter år då beror det på något strukturellt. Vi utgår från att vi är planners – det är vår själ. Idéer är bra, men om det inte finns insikt så kan man sällan leverera resultat. En bra insikt leder till en tajt brief som man kan göra jäkligt bra kreativa idéer av.

År 2009 slutade i en nedgång i marknaden på drygt 17 procent, enligt Mediebyråbarometern. Under årets första kvartal ökade investeringarna via mediebyråerna med 4,1 procent.

Märker ni av att konjunkturen vänder?

– Absolut. Tittar vi i böckerna för förra året så utnyttjade annonsörerna 40-45 procent av sin budget under första halvåret. Nu ligger vi på 55 procent. Det visar på en framåtanda och det finns en optimism i branschen. Vi växte förra året och kommer att växa mer i år. Vi anställer nya medarbetare och får nya kunder. Vi genomförde nyss en rekryteringsdrive och anställde sex personer.

Ola Bergström

Aktuell: Vd på mediebyrån OMD.

Familj: Fru och två döttrar.

Bor: I Stockholms innerstad ”tre kvarter från Kungsgatan”.

Dold talang: ”Jag förstår inte varför man ska dölja talanger. Luther, Jante och Ågren har ingen plats i mitt liv”.

Medievanor: ”Jag läser tre tidningar varje morgon – eller man får väl kalla det bläddrar – DI, DN och SvD. Jag tittar lika mycket på annonserna som på innehållet. När jag köpte min första inspelningsbara dvd så frågade jag i affären hur man skulle göra om man bara ville spela in reklamen, de tittade på mig som om jag var tokig. Jag tycker att kommunikation är jävligt spännande och gottar mig när reklamen kommer på tv. Ibland blir jag besviken, men det är roligt att se bra gestaltningar av saker”.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.