Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

LRF Media skapar säljbolag

Publicerad: 21 Februari 2001, 06:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

LRF Media startar säljbolaget Mediaannons där försäljningen för samtliga tidningar ska ligga. Förlagets 25 säljare flyttar till det nya bolaget. Ytterligare fem säljare ska anställas under 2001. Samtidigt visar företaget ett resultat på 23,6 miljoner kronor för år 2000.


- Vi har så många ingångar på marknaden, många är potentiella annonsörer till

våra tidningar. Men vi hinner inte bearbeta alla marknader, säger Patrik

Widlund, vd på LRF Media.

Anledningen till att förlaget lägger försäljningen i eget bolag är, förutom en

förväntad spareffekt på miljoner kronor i minskad skatt, att lättare kunna

styra annonsförsäljningens resultat.

- Med en egen balansräkning får man bättre ekonomisk styrning och kan ha

tydliga mål för annonsavdelningen, säger Patrik Widlund.

Vad säljmålet för respektive tidning är vill Patrik Widlund inte berätta. Det

övergripande målet för LRF Media är dock fortfarande att öka i omsättning med

15 procent per år under fem år. I den kommande rapporten för 2000 når LRF Media

inte riktigt målet. Resultat före skatt blev 23,6 miljoner kronor på en

omsättning om 293 miljoner kronor. I resultatet ingår pensionsåterbetalningar

från SPP med 5,9 miljoner kronor.

- År 2000 ökade vi 12,5 procent i omsättning jämfört med föregående år. Mot

bakgrund av att vi under 2000 fortsatte med så stora marknadsinvesteringar

tycker vi att det är fantastiskt att vi gör det bästa resultatet någonsin för

tredje året i rad.

1999 blev resultatet 21,7 miljoner kronor och 1998 19,8 miljoner kronor.

Patrik Widlund säger att förlaget börjar känna av den positiva verkan av att ha

flera titlar i sin portfölj.

- Vi får allt fler fördelar som förlag, inte minst på annonssidan. Bland annat

kan vi nu erbjuda förlagsräckvidd, trädgårdsannonsörer kan få ett paket med

total räckvidd i målgruppen i Din Trädgård, Land och Lantliv, till exempel.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.