Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Louder lanserar ryska hockeyligan

Publicerad: 10 Februari 2009, 04:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Gazprom-finansierade hockeyligan KHL startades för att bli ett starkt alternativ till NHL. Eventkoncernen Louder har tagit fram profilen och marknadsstrategin.


Skärmdump från KHL:s sajt. Kontinental Hockey League lanserades förra året som en konkurrent till nordamerikanska NHL. 24 lag tävlar om Gagarin Cup, en trofé som är uppkallade efter Jurij Gagarin, den första människan i rymden.

Om ett år ska ligan utökas i storlek och flera svenska lag har visat intresse av att vara med i KHL, som finansieras av gasjätten Gazprom.

Eventkoncernen Louder fick uppdraget att ta fram grafisk profil, marknadsstrategi, en ny sajt och att aktivera varumärket KHL.

- Vi blev kontaktade av ägarna av Gazprom och de hade en vision av vad de ville göra av sitt sponsorskap. Det var väldigt intressant att sätta en struktur på KHL, som både skulle innehålla element från den gamla ligan men också kännas ny, säger Ulf Mård, grundare av byrån Mårdhagen, som sedan en tid tillbaka är en del av Louder.

Louder har också arrangerat en "all star"-match på Röda torget i Moskva, där gamla och nya hockeystjärnor spelade en uppvisningsmatch.

- Det var ett ganska omfattande jobb med att få tillstånd, säger Ulf Mård, som satt i projektgruppen för KHL.

Louder bildades i Finland år 2004 och har kontor i Norden, Baltikum och Ryssland. Koncernen omsatte 250 miljoner kronor år 2008. I Sverige är bokslutet för det året inte klart, men 2007 uppgick försäljningen till 21 miljoner.

Louder jobbar med kunder som Microsoft, Redbull och Nissan.

Hur ser du på affärerna år 2009?

- Det vi har sett med våra kunder är att de dragit ned på tv och print medan vi har aktiverat kunderna närmare köptillfället. Men vi har inte drabbats så mycket storleksmässigt.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.