Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Logotypmode tvingar SVT bygga ut garderoben

Publicerad: 28 maj 2002, 08:49
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

För att gäster i SVTs program inte ska exponera logotyper i tv håller sig SVTs redaktioner med nödförråd av neutrala kläder. Modet med logotyper på kläder har ställt till det särskilt för reklamfria SVT, enligt Hans Hernborn, chef för programsekretariatet.


- En del gäster försöker göra reklamkupper. De kan till exempel ha på sig en neutral skjorta som de sliter av sig lagom till sändningen. Under den har de en tröja med reklam som de exponerar, säger Hans Hernborn.

Problemet med reklamkupper har SVT haft sedan 20 år tillbaka, berättar Hans Hernborn. Men trenden med logotyper på kläder gör att SVT får tillgripa nödförrådet med neutrala tröjor allt oftare.

- Det händer nog varje vecka i program som får gäster strax innan eller under sändning, till exempel morgonsändningarna.

Händer det att gäster protesterar mot att dra på sig era kläder?

- I sportsändningarna har vi ibland gäster som har reklamkontakt med något företag och det har hänt att de protesterat. Men deras logotyper sitter ofta fast med kardborreband och går att ta av. Då ger vi dem valet att ta av logotypen eller så får de inte vara med i sändning.

Granskningsnämnden har vid flera tillfällen fällt SVT för att gäster exponerat logotyper i sändning.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev