Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ljust Fullers-ale tar upp kampen mot lagern

Publicerad: 13 April 2007, 07:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Genom en kampanj i DN På Stan ska stockholmarna få upp ögonen för Fullers nya, ljusa ale vid namn Discovery.


Discovery beskrivs av distributören som en helt ny typ av öl:

- Traditionellt är ale en lite tyngre öl som ölnördar i Sverige dricker på engelska pubar. Så ser i alla fall stereotypen ut. Discovery är fortfarande en ale, men extremt ljus. Den betraktas mer som en produkt som folk i storstaden köper. Även många innekrogar har sorten, säger Magnus Edgren, nordisk produktchef på Arvid Nordquist.

Därför har företaget under en period kört annonser i DN På Stan:

- Vi tycker att vår målgrupp passar bra in på den delen av tidningen. Vi vänder oss till män och kvinnor i 20-40-årsåldern. Med kampanjen vill vi dra till oss helt nya köpare, samtidigt som den fungerar varumärkesbyggande mot dem vi redan har.

Magnus Edgren anser inte att det finns några direkta konkurrenter eftersom försäljningen av ale står för en så liten del av den totala ölförsäljningen i Sverige.

- Vi vill hellre konkurrera med lagerölen. Det är klart att det allra bästa vore att ta några marknadsandelar från exempelvis Carlsberg, men då måste ale gå från att vara någonting man dricker på puben till att bli en öl man väljer att köpa hem.

Vilka värden står varumärket för?

- Fuller omges av många starka värden eftersom ölet kommer från Londons enda familjebryggeri. Det handlar mycket om tradition. Det är ett relativt litet varumärke som inte har så stor reklambudget, så det här är en stor kampanj för oss även om det bara handlar om annonser i På Stan fyra veckor i rad. Därför syftar den här kampanjen även till att visa musklerna för inköpare och grossister. Att påminna dem om att Fullers finns.

Annonsen har gjorts av produktionsbyrån Skyltbolaget.

Pernilla Widén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.