Gå direkt till textinnehållet

Ljummet intresse för Apples "tidnings-Netflix"

Apples vd Tim Cook.

Apples låga prissättning uppges skapa tveksamhet hos publicister som New York Times och Wall Street Journal.

Apple köpte tidigare i år appen Texture, som är en prenumerationstjänst för tidningar och tidskrifter, lik Netflix och Spotify.  Enligt Blomberg News ska produkten bli en premiumtjänst inom techjättens app "Apple News", och lansering ska ske under första halvan av 2019. 

 Apple har emellertid enligt tidingen stött på patrull i sitt försök att värva innehållsskapare till produkten. Anledningen uppges vara prissättningen. Stora etablerade medier som New York Times och Wall Street Journal ligger nämligen på enskilt högre priser för sina digitala prenumerationer jämfört med vad Apple har tänkt sig för hela den tidningsportfolio som planeras i appen "Texture". Det ligger även i farans riktining menar publicisterna, att det hela slutar med att Apple stjäl deras prenumeranter.

Apple själva hävdar att en snabb tillväxt för Texture på sikt skulle ge mediehusen högre intäkter än vad de i dagsläget får ut av sina prenumerationer.Techjätten menar att initiativet kan vara ett sätt att rädda en bransch vars annonsaffär enligt samstämmiga prognoser kommer forsätta att sjunka de kommande åren. 

En möjlig kompromiss som nämns är att publicisterna skulle få ha kvar sina betalväggar i Apples tjänst. Journalisten och medieentreprenören Steven Brill säger emellertid till tidningen att han skulle vara "försiktig om han var en tidning".

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-12-13 07.13

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: