Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Livsstilstidning för stockholmare startar i mars

Publicerad: 7 November 2001, 09:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Magnus Nygren, mannen bakom koncepten Guru och DNE och senast publisher på Industry Standard, startar livsstilsmagasinet Sthlm Local. Tidningen har privata finansiärer och ska gratisdistribueras till 60- och 70-talister i Stockholm, Lidingö och Danderyd kommun som tjänar mer än 300.000 kronor per år. (Uppdaterad)


- Vi som arbetar med tidningen har nätverk som består av människor i den

gruppen. Men vi ska ha en sajt där personer som inte uppfyller kriterierna kan

anmäla sig som gratisprenumeranter, säger Magnus Nygren som själv blir

chefredaktör på tidningen.

Tidningens budget bygger på en distribution till 36.000 personer. Trots det

uppmanas altså intresserade utanför huvudmålgruppen att registrera sig för

prenumeration.

- Om det är många fler som registrerar sig som prenumeranter får vi lösa det på

något sätt.

"Vi" är i det här fallet Magnus Nygren själv och två "kamrater som nu är mitt i

tidnings- och kommunikationsbranschen". Tidningen har privata finansiärer och

tämligen lång uthållighet, enligt Magnus Nygren, som inte vill precisera när

han räknar med att tidningen ska nå break even.

- Vi är en liten grupp människor som brinner för det här. Vår uthållighet är

längre än hos traditionella förlag som fått allt kortare uthållighet. Vi har

fått ett bra mottagande från förmedlare och uthålligheten hänger på om

annonsbranschen är med oss eller inte.

Tidningen ska finansieras uteslutande av annonser. Det finns inga planer på att

så småningom kunna ta betalt för tidningen. Magnus Nygren hoppas kunna

attrahera både lokala och rikstäckande annonsörer.

- Vi hoppas på en bred annonsörgrupp: riksannonsörer - eftersom Stockholm är en

intressant marknad. Sedan vill vi förstås nå lokala annonsörer, allt från

inredning till fitness- och motionsföretag och varuhus, säger Magnus Nygren.

Sthlm Local innehåll ska bestå av frilansmaterial. Innehållet ska handla om

Stockholm i olika perspektiv. Gratisdistribuerade lokaltidningen Nöjesguiden är

ingen konkurrent.

- Vi ska ha lokalt fokus på Stockholm och det har ingen annan. Nöjesguiden

konkurrerar inte redaktionellt.

Enligt Magnus Nygren påverkar inte den rådande, svaga konjunkturen projektet

nämnvärt.

- Det är alltid darrigt att starta tidning, och nu startar färre än i

högkonjunktur. Konkurrensen är därmed mindre.

Problemet med gratistidningar som distribueras till brevlådan är ofta att

målgruppen inte bett om tidningen. Det oroar dock inte Magnus Nygren.

- Det som samlar gruppen är ett gemensamt intresse för Stockholm. Det

redaktionella konceptet blir så starkt att det attraherar gruppen. Det som är

så häftigt är att den är regional, det har inte funnits tidigare.

Sthlm Local har en planerad frekvens på elva nummer per år. Första numret är

planerat till 15 mars 2002. Upplagan hos kärnmålgruppen blir cirka 36.000

exemplar. Förhandlingar pågår just nu med distributionsföretag.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.