Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Lite Compaq i nya HP

Publicerad: 13 maj 2002, 04:47
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:16

Hewlett Packard, HP, tar få delar från uppköpta Compaq när nya HP ska etableras. Varumärket ska i första hand fyllas med HPs värden. Men hur det ska gå till har huvudkontoret i USA ännu inte behagat berätta för det svenska bolaget.


- Det blir inga stora avvikelser från det HP står för idag. Men vi vet ännu inte vilka uttryck det tar sig i kommande marknadsföring, säger Anders Garberg, marknadsdirektör på HP Sverige som efter uppköpet av och sammanslagningen med Compaq har 1.700 anställda.

Enligt Anders Garberg jobbar HP idag efter ledorden uppfinningsrikedom, optimism, förtroende, kvalitetsmedvetenhet och mänsklighet. Hur det ska synas i kommande varumärkesbyggande reklam vet han inte. Utbudsannonseringen fortsätter under tiden som planerna för de mer strategiska marknadsföringsinsatserna läggs.

- Vi ska succesivt byta profil men det viktigaste är inte att det ser ut exakt som tänkt från dag ett utan att vi gör väsen av oss och fortsätter berätta om våra produkter för marknaden.

Marknadsföringen sker med HP som avsändare och under parollen HP - invent.

HPs köp av Compaq blev klart i tisdags och i onsdags berättade HP om den avslutade affären med en annons på sidan tre i Dagens Nyheter. HP fick extra pengar för att göra den investeringen.

- Vi annonserade i DN för att berätta att vi är klara att köra. Produktstrategi och organisation är på plats och nu är vi beredda att ta oss an marknaden i vår nya form, säger Anders Garberg.

Anders Garberg vill inte uttala sig om vilka konsultsamarbeten HP och Compaq ska ha i framtiden. Han är nyligen tillsatt och kan inte berätta vilka de två reklambyråer och mediebyråer nya HP har tillgång till efter sammanslagningen, eller vilka av dem som får fortsatt förtroende.

De flesta produkterna i den sammanslagna HP- och Compaq-floran ska lyda under namnet HP. Bara persondatorer riktade mot företagsmarknaden och till viss del privatmarknaden behåller Compaq som varumärke.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev