Gå direkt till textinnehållet

Linda Palmgren om mediebyråbranschen: ”Vi befinner oss i den perfekta stormen”

Linda Palmgren är ny vd på mediebyrån Starcom.

Foto: Janne Næss.

HELGLÄSNING. Hon hade inga planer på att bli mediebyrå-vd efter avhoppet från United Influencers, men när utmaningen att leda Starcom dök upp, kunde Linda Palmgren inte stå emot.

När Linda Palmgren i maj ganska abrupt lämnade rollen som vd på United Influencers, hade hon inte en tanke på att ge sig in i mediebyråbranschen. Sex månader senare klev hon trots det över Starcoms tröskel som mediebyråns nya vd.

En lunch i solen med Publicis Groupes vd Göran af Klercker i somras ledde till möten och sedermera en vd-process för Linda Palmgren, som då just klivit av United Influencers efter oenighet kring bolagets framtida riktning.

Nu har det gått tre veckor sedan hon blev mediebyråchef, och Linda Palmgren har nästan lyckats lära sig namnen på ungefär 80 nya kollegor.

– Det känns superbra och jättekul och jag har verkligen fått ett varmt välkomnande, säger hon.

Du hade inte inga planer på att söka dig till mediebyråbranschen. Vad lockade dig att tacka ja till vd-rollen?

– Jag har haft god tid på mig att reflektera över både möjligheter och utmaningar på marknaden, vad jag tycker är kul och var jag själv känner att jag kan bidra, säger hon.

Linda Palmgren menar att branschen just nu befinner sig mitt i den perfekta stormen.

– Vårt arbete har nog aldrig varit så utmanande och spännande som nu säger hon och fortsätter:

– Starcom är ett starkt varumärke med över 25 års erfarenhet och en enorm kapacitet, och givet allt spännande som sker inom Publicis Media-nätverket med den riktning som ritats ut var det ett enkelt beslut.

Vilka styrkor och perspektiv tar med dig från din tidigare karriär?

Min bakgrund är inom kommunikation, affärsutveckling, ledarskap och entreprenörskap med tillväxt och fokus på resultat som grund.

Men det hon brinner mest för säger hon, är att lyfta varumärken och människor till framgång och att på riktigt göra skillnad. 

– Det hoppas jag är ett värde att tillföra. 

– I vår härliga techvärld med stort fokus på teknik är det lätt att komma bort ifrån fundamentet, som är människor. Jag kan bidra med expertis inom peopledriven marketing och tror att jag har en blick utifrån som kan tillföra värde. 

Vad ser du som Starcoms USP som mediebyrå?

– Vår styrka ligger i kompetensen. Starcoms DNA är kreativitet, innovation och människorna som jobbar här, och vi har alltid varit en föregångare inom medie- och kommunikationsplanering.

Vad står högst upp på din priolista som ny vd på Starcom?

– Framtidens team. Och att lära känna våra uppdragsgivare och alla som vi jobbar med. Vi är ett börsnoterat bolag, så självklart också resultat och tillväxt, säger hon.

Linda Palmgren nämner även byrånätverket Publicis globala projekt ”Power of One” som just sjösatts i Sverige, och som innebär bland annat tightare samarbeten mellan byråerna i gruppen.

– ”Power of One” handlar om att skapa morgondagens byråmodell med rätt kompetenser och rätt insatser för att lösa våra uppdrag på ett effektivt sätt genom att ta vara på kunskapen som finns i huset. Från empower till superpower.

Vad kommer att vara din roll i Publicis Groupes resa mot "Power of One"?

– Att se till att bygga Starcom så starkt som vi bara kan tillsammans med alla fantastiska som finns i teamet, och att göra skillnad för våra uppdragsgivare, säger hon och fortsätter:

– Rollen för min del handlar specifikt om Starcom, men idén i stort handlar ju mycket om att nyttja de kompetenser som vi besitter mer effektivt och på rätt sätt.

Vad är den största utmaningen framöver för Starcom?

– Det är att bibehålla förmågan att utveckla personal, att rekrytera de bästa och att se till att fortsätta vara en bra arbetsgivare. Det är idag jätteviktigt för att kunna behålla människor och för att fortsätta leverera på alla plan.

Linda Palmgren tar även med sig nyttiga lärdomar från sin tidigare arbetsplats. 

– Ju mer kunskap man samlar på sig desto mer tillfredsställelse ger det att hjälpa andra till framgång. För mig blommade den känslan upp under tiden på United influencers där man som agent driver personers och varumärkens utveckling samtidigt som som man bygger det egna varumärket.

Linda Palmgren beskriver sig själv som människofokuserad:

– Mindset är otroligt viktigt, och det ska vara kul att jobba. För mig är det här inte ett arbete: det är en livsstil och jag går igång på det på riktigt. Den känslan vill jag gärna föra in i en organisation.

Hur känner du idag inför att du fick skiljas från uppdraget på United Influencers?

– Jag är tacksam för den resan, det var en fantastiskt tid. Men det är alltid en utmaning när man landar i att man inte vill åt samma håll, säger hon.

Antingen måste man då anpassa sig menar hon, eller bestämma sig för att man är klar.

– Min vilja att fortsätta var stark, men när man känner att det tar mer än vad det ger då är det dags att gå vidare, säger hon och fortsätter:

– Sådana beslut är lättare att ta när man är mer erfaren, och jag landade i det ganska fort. Efter tre år tyckte jag att jag hade något fint att lämna över.

Vad har hänt på Starcom om vi ses igen om ett år?

- Vi kommer att ha en starkare position på marknaden och fler nya uppdragsgivare. Det är väl ungefär vad man hinner på ett år, säger Linda Palmgren och skrattar:

– Jag kanske kommer att ha några fler grå hår också.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-12-01 09.07Uppdaterad 2018-12-01 09.09

Dela artikeln: