Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Limousintur marknadsför vodka

Publicerad: 28 februari 2007, 13:48
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:10

Köp en flaska vodka och åk limousin mellan Stockholms innekrogar. Berntsons kampanj säljer en livsstil likväl som en produkt.


Kampanjen för Grey Goose, som snarare är en tjänst, startade redan under 2006, men dryckesleverantören Berntson har medvetet valt att inte gå ut stort med reklam.

I stället har företaget samarbetat med krogarna kring Stureplan för att nå ut till rätt målgrupp. Tjänsten har också marknadsförts på sthlmsfinest.com.

- Vi började i liten skala, men intresset växer hela tiden. I helgen hade vi 50 gäster som tog del av tjänsten Grey Goose Concierge Service och vi är fullbokade en månad framåt, säger Petra Caspolin, varumärkeschef på Berntson.

Tanken är att den som köper tjänsten ska bli behandlad som en stjärna - slippa köa och få all tänkbar service på krogen. Kunden betalar vodkan medan Grey Goose står för resten.

Grey Goose är en så kallad superpremiumprodukt. En flaska kostar omkring 2.500 kronor på krogen. Målgruppen är män och kvinnor från 25 år och uppåt som vistas mycket ute på krogen, och har lite mer pengar än genomsnittet.

- Vi har länge känt att det bubblar där ute. Det finns en efterfrågan på premiumprodukter. Nu kör vi på fram till sommaren, då vi gör ett uppehåll. Sedan kommer vi sannolikt att fortsätta till hösten.

Varje månad utses en bartender på någon av kampanjkrogarna till Grey Goose-ambassadör. Den synlighet och pr som bartendern lyckats förmedla med märket ligger till grund för utmärkelsen.

Kampanjen görs i samarbete med eventbyrån BSP.

Pernilla Widén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.