Gå direkt till textinnehållet

Lidl väljer mediebyrån Starcom

Bild på Lidls reklamkoncept "Allt annat är olidligt".

Foto: Lidl

UPPDATERAD. Hear förlorar uppdraget när Lidl väljer ny mediebyrå. "Starcom presenterade en kombination av ett bra erbjudande och ett kompetent team", säger Fredrik Marmbrandt, marknadschef på Lidl, till Dagens Media.

Efter en stor pitch har Lidl valt Starcom som sin nya mediebyrå. Uppdraget omfattar både planering, strategi samt medieköp och drar igång under februari månad. 

Fredrik Marmbrandt, marknadschef på Lidl, säger att man löpande ser över byråsamarbeten. 

– Starcom presenterade en kombination av ett bra erbjudande och ett kompetent team, säger han om valet av Starcom. 

Vad kommer Starcom få hjälpa till med den närmsta tiden? 

– Vi fortsätter att utveckla vår kommunikation, och där kommer Starcom att ha en tydlig roll att säkerställa att vi når våra prioriterade målgrupper på kostnadseffektivaste sätt.

Det var relativt nyligen som Lidl gick ut i en stor pitch för att hitta en ny reklambyrå som kunde ta fram ett nytt koncept åt dem. Valet föll då på Volt medan JMW Golin vann pr-uppdraget för Lidl. Fram tills nu har man valt att ha kvar mediebyrån Hear som man arbetat med i elva år.  

Förra året lade Lidl omkring 295 miljoner kronor på marknadsföring, enligt bruttosiffror från Sifo. Majoritet lades på tv-reklam och oadresserad direktreklam. 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2019-02-04 13.26

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: