Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Lexus köper hela Fokus

Publicerad: 19 Februari 2009, 05:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Lyxbilmärket Lexus har köpt allt annonsutrymme i senaste numret av Fokus. Dessutom köper Lexus 8.500 exemplar av tidningen.


Totalt handlar det om 13 helsidor i senaste Fokus. En helsida kostar enligt prislistan 29.000 kronor brutto (förutom sidan fem, som kostar 34.500).

- Vi har annonserat kontinuerligt i Fokus sedan tidningen startade. De har ett redaktionellt innehåll som passar vår målgrupp. Men jag tror att det krävs att man har bearbetat målgruppen tidigare för att få ordentligt genomslag med en sån här satsning, säger Anders Drakenberg, marknadschef på Lexus.

Lexus målgrupp är "de som säger sig vilja köpa en bil för över 300.000 kronor". En målgrupp som blir mindre och mindre, i alla fall tillfälligt, i dessa tider.

- Konjunkturen gör att vi säljer mycket färre bilar. Men vi tappar inte mer än konkurrenterna, säger Anders Drakenberg.

I avtalet med Fokus har Lexus förbundit sig att köpa en extraupplaga på 8.500 tidningar. Runt 7.000 ska skickas ut tillsammans med Lexus kundtidning och 1.500 exemplar ska ges bort i samband med olika events.

Annonserna är framtagna av Insikt Kommunikation. Lexus mediebyrå är Mediacompany.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.