Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Levis samarbetar med kriminellt belastad mc-klubb

Publicerad: 20 November 2001, 07:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Levi Strauss samarbetar med den kriminellt belastade motorcykelklubben Sofia Hogs för lanseringen av sin kommande vår- och sommarkollektion. Kläderna presenteras för den samlade modepressen och branschen i Sofia Hogs klubblokal utanför Stockholm imorgon.


- Medlemmarna i mc-klubbarna är vår tids rebeller, säger Levi Strauss Swedens

reklam- och pr-chef Stina Barkow.

Samarbetet är inte så lyckat enligt flera varumärkesexperter. Björn Rietz,

creative director på Paradiset som arbetat med det konkurrerande jeansmärket

Diesel, har stora betänkligheter.

- Ett varumärke ska aldrig försöka låna renommé av någon annan, oavsett om det

är Ludmila eller en mc-klubb. Risken att det ska gå fel är uppenbar. Samtidigt

ska man inte döma en hel mc-klubb för att enstaka medlemmar gjort något

kriminellt. Men vi skulle inte själva ha valt en sådan lösning, säger Björn

Rietz.

Målet för Levi Strauss är att förknippa klubbmedlemmarnas "individualistiska

livsstil" med jeansvarumärket. Att Sofia Hogs har ett kriminellt förflutet, med

bland annat narkotikadomar på sitt samvete, är inget som kvinnan bakom

evenemanget vill kännas vid.

- Den grupp medlemmar ur klubben vi samarbetar med har inget kriminellt

förflutet. Vi tar avstånd från allt sådant och dessutom är det inget långvarigt

samarbete, säger Stina Barkow.

Kände ni till när ni planerade evenemanget att vissa medlemmar i Sofia Hogs

enligt Länskriminalen är dömda för narkotikabrott, har handhaft stulna

motorcyklar samt besöker Hells Angels fester?

- Nej. De vi arbetar ihop med är de som sköter klubben och de är rena killar.

Mc-klubbar har inte särskilt mycket regler för vilka som får vara medlemmar.

Men vi har en ren affär med klubben och den representant vi har kontakt med.

Tycker du att det är lämpligt att samarbeta med en grupp där vissa medlemmar

har ett kriminellt förflutet?

- Sofia Hogs är inte kriminella som exempelvis Hells Angels. Den grupp i

klubben vi jobbar med är inte kriminellt belastade. Det vi tilltalas av är

deras kärnvärden, de tror på sig själva och gör vad de själva tror på.

Medlemmarna i mc-klubbarna är vår tids rebeller, även de som inte är kriminellt

belastade.

Enligt fakta från Länskriminalen i Stockholm är Sofia Hogs en av Sveriges

äldsta motorcykelklubbar. Medlemmarna är till viss del till åren gångna och

klubben är enligt polisen liksom andra gäng från 60- och 70-talet ofta

involverade i drogaffärer. Medlemmar ur klubben har dömts för narkotikabrott.

Polisen uppger dessutom att de funnit bevis för att stulna motorcyklar funnits

i klubbmedlemmars ägo, även om ingen dömts för just det brottet. Enligt uppgift

har Sofia Hogs också viss koppling till mc-klubben Hells Angels genom att

medlemmarna i de olika klubbarna besöker varandras fester.

Levi Strauss modevisning anordnas av eventföretaget Fieldwork och

produktionsledaren Mikael Söderlindh. Fieldwork har tidigare ordnat Levis

modevisningar, bland annat förra året på Arkitekturmuséet i Stockholm. Den här

gången ville Levi Strauss dock göra något med starkare attityd.

- Det är hur coolt som helst. Vi behöver inte göra något med lokalen. Det finns

redan så otroligt mycket atmosfär där, säger Stina Barkow.

Affären mellan Levi Strauss och Sofia Hogs är ett engångsevenemang, betonar

Stina Barkow. Levis hyr genom Fieldwork lokalen av Sofia Hogs och betalar en

summa för det. Bland medlemmarna i mc-klubben finns enligt Sina Barkow

"jeansfreaks" som hon utöver hyran tänker sponsra med ett par plagg.

Experterna ger blandade utlåtanden kring Levis grepp. Olle Victorin,

projektledare för JC-kontot på Forsman & Bodenfors, är tveksam till agerandet.

- Spontant känns det som om vi inte skulle göra något liknande. Det finns ingen

anledning att beblanda sig med tvivelaktiga grupper när det finns så många

andra spännande sätt att nå ut med det man vill kommunicera, säger Olle

Victorin.

Mikael W Jiffer på sponsringsföretaget Broadmind tycker dock att idén låter

spännande.

- Spontant tycket jag att det låter fräckt. Konsumenterna är tillräckligt

smarta för att förstå att det här är en grej som Levi Strauss gör för att

framstå som spännande och utmanande. Levis har tänkt till, säger Mikael W

Jiffer.

Även Hans Flink, varumärkesstrateg på Marks & Brands tror att Levi Strauss gör

samarbetet för att verka mer spännande. Men enligt honom finns det en risk att

samarbetet misstolkas.

- Levis har ett behov av att ladda sitt varumärke med rebelliska värden.

Varumärket har helt klart slätats ut de senaste åren. Men samtidigt innebär

samarbetet en klar risk för att Levis associeras till annat än rebeller, till

exempel våld och död. Men risken är klart mycket större om man samarbetar med

tungt kriminellt belastade klubbar som Hells Angels och Bandidos, säger Hans

Flink.

Klas Granström

Björn Hedensjö

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.