Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Lever Fabergé omorganiserar och skär ned

Publicerad: 21 Januari 2002, 09:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:18

Konsumentjätten Lever Fabergé i Unileverkoncernen, en av Sveriges största medieköpare, omorganiserar marknadsavdelningen. Tidigare har den nordiska marknadsföringen samordnats i Sverige, en strategi som nu överges med personalnedskärningar som följd.


I samband med omorganisationen lämnar nordiska marknadsdirektören för Lever Fabergé, Sara Brandt, sitt uppdrag.

- Det finns flera orsaker till att vi genomför den här förändringen. Dels är det en rationaliseringstanke, vi ska minimera byråkratin. Produktfloran i de olika europeiska länderna skiljer sig också allt mindre åt, och då minskar behovet av samordning, säger Unilevers informationsdirektör Hampe Mobärg.

Hur många som tvingas lämna Lever Fabergés marknadsavdelning är inte klart i dagsläget. Bolaget har strax över 100 anställda i Sverige.

- Men det är ingen stor dramatik i det här, förutom för de enskilda som påverkas. Vi hoppas kunna lösa det bland annat genom pensionsavgångar, säger Hampe Mobärg.

Enligt Hampe Mobärg kommer inte förändringarna innebära att koncernens medieköp minskar.

- Det har inget med det att göra, det kan snarare bli tvärtom, säger han.

I Unilever i Sverige ingår dotterbolagen Lever Fabergé, Bestfoods och GB Glace. De tre bolagen köpte enligt Research International medier för 287 miljoner kronor brutto förra året. Lever Fabergés andel av dessa medieinvesteringar uppgick till 226 miljoner kronor.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.