Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Legobudget och motionstävling ger friskare reklamare

Publicerad: 21 Maj 2008, 11:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Reklambranschen präglas av hög arbetsbelastning och mycket stress. Samtidigt är personalfrågor ett eftersatt område. Det visar en enkät som Dagens Media har gjort.


Dagens Media har frågat ett tjugotal reklambyrå-vdar om hur de arbetar med förebyggande friskvård. Svaren visar att cheferna är medvetna om att medarbetarnas stressnivå är hög, men trots det är personalfrågorna ofta en lågprioriterad fråga. Av de byråer som deltog i enkäten nöjer sig de flesta med friskvårdsbidrag och massa. Reklambranschen är inget för folk med känsliga magar, säger Fredrik Jerlov, vd på reklambyrån Jerlov.

- Otryggare tillvaro är många gånger svårt att föreställa sig. Kombinationen av höga krav, oklara tidsplaner, hög konkurrens, dåligt utbildade chefer och otydliga uppdragsgivare är en perfekt grogrund för magkatarr, stress och utbrändhet. Ändå har varje byrå en kö av folk som vill in.

Samtidigt är personalfrågorna ofta en lågprioriterad fråga. De flesta byråer nöjer sig med gratis träning och massage på kontoret som förebyggande friskvård. Webbyrån Doberman utsågs i höstas till Sveriges bästa arbetsplats av pensionsföretaget Alecta. Lisa Lindström, vd på Doberman, tror att en förklaring till att reklambranschen är dålig på att ta hand om sin personal är att synen på lönsamhet är för kortsiktig. Byråerna fokuserar på att leverera kreativa förslag till kunderna, och räknar med att medarbetarnas lust till sitt jobb räcker för att de ska må bra.

- Det fungerar och är roligt på kort sikt, men det håller inte i ett längre perspektiv. Det märks inte minst när vi har rekryteringssamtal med personer som har jobbat ett tag i branschen. De är alltid intresserade av organisation och ledarskap.

Doberman har skapat förutsättningar för alla att vara med och påverka besluten. Ett exempel är budgetarbetet. För att förklara hur budgetens delar hänger ihop byggdes en budget i lego, med olika färg för olika budgetposter.

- Resultatet av att alla fick se budgeten fysiskt blev att vi beslutade att investera mer i nya lokaler och i stället dra ner på andra utgifter.

Dm-koncernen One Media har genomfört flera uppköp och organisationsförändringar de senaste åren. För att öka sammanhållningen i bolaget, och minska sjukfrånvaron, har företaget nyligen startat friskvårdsprojektet Healthbuilder, med anspelning på Skandias ökända bonusprogram Wealthbuilder. De anställda samlar poäng genom att motionera, och tävlar mot varandra både på individuell nivå och i lag. Varje månad samlas poängen ihop och det lag som fått flest poäng får en vandringspokal.

- Det jobbar många unga i reklambranschen som lätt glömmer att ta hand om sig själva. Man jobbar sent och går på mycket fester. Vi vill föra det sociala från festerna till sporten, säger One Medias vd Johanna Fagrell Köhler.

Programmet är även kopplat till Johanna Fagrell Köhlers bonus. För att hon ska få ut hela sin bonus ska sjukskrivningarna minska 20 procent.

- Sjukskrivningarna är bara 1 procent i dag, så det är inget stort problem. Det viktigaste är det mentala, både för mig och för medarbetarna. Om personalen mår bra blir lönsamheten bättre.

Programmet startade i mars.

- Under hösten ska vi utvärdera projektet och se om vi klarat företagsmålen.

Fakta22 reklambyråer deltog i Dagens Medias undersökning. Fyra av de svarande har en eller flera långtidssjukskrivna medarbetare. Den vanligaste orsaken till ohälsa är stress och överbelastning. 19 byråer arbetar med förebyggande friskvård. Vanligast är friskvårdsbidrag och massage. Fem av byråerna har regelbundna hälsokontroller.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.