Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Lawsons b2b-reklam - maskot och virala filmer

Publicerad: 15 April 2008, 11:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Lawson Software, som utvecklar affärssystem, har skapat maskoten Lars Lawson för att profilera företaget. Han spelar huvudrollen i virala filmer som drar miljonpublik på Youtube. "B2b-reklam måste inte vara tråkig och färglös", säger Charlotte Darth, marknadschef på Lawson i Sverige.


Lars Lawson - digital maskot. Lars Lawson är en liten tunn kille i brandmanshjälm som löser alla problem där konkurrenterna har gått bet. Det är så Lawson som konkurrerar med bland andra Oracle och Microsoft väljer att marknadsföra sig.

- Reklamen i vår bransch är väldigt intetsägande. Ta bort loggan och du kan inte avgöra vem som är avsändare. Med Lars Lawson kan vi visa våra styrkor på ett underhållande sätt som sticker ut, säger Charlotte Darth.

Tre filmer har lagts upp på Youtube sedan september. Den senaste har setts av fler än 1 miljoner användare och Charlotte Darth säger at det är långt över förväntan.

- I Centraleuropa har Lars Lawson fått ett väldigt stort genomslag medan han ännu inte riktigt har erövrat Sverige.

Lawson vänder sig till beslutsfattare på företag inom tillverkning och distribution och Charlotte Darth medger att Youtube kanske inte är den optimala kanalen för att nå dem.

- Vi har inte samma ekonomiska resurser som våra konkurrenter att göra påkostade kampanjer. Samtidigt använder vi Lars i vårt presentationsmaterial och arbetar på att han ska bli en välkänd symbol för företaget.

Ska Lars Lawson stanna på nätet eller har ni andra planer för honom?

- Vi får se hur vi gör men har faktiskt redan provat sina ben utanför internet. Under den stora användarkonferensen i Las Vegas hade vi en Lars Lawson i naturlig storlek som gick omkring på mässområdet. Det var populärt och många ville bli fotade med honom.

Lars Lawson-filmerna är gjorda av den tyska animeringsstudion Fifty-Eigh.

Kolla in den tredje filmen om Lars Lawson.

http://www.youtube.com/watch?v=bL2stLSB03k

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.