”Låt oss mjölka kossan så länge det går”

DAGENS MEDIA MAGASIN. Hur mycket ska man lita på sin mediebyrå, hur har annonseringen påverkats sedan 25 maj och hur kommer framtidens marknadsföring se ut när det största räckviddsmediet sakta men säkert dalar? Dagens Media samlar några av landets största annonsörer för att ta reda på svaren.

Deltar i samtalet gör Marie Wedin, marknadschef på Coop, Victoria Appelqvist, marknadschef på Tre, Andreas Kåreby, varumärkesstrateg på Länsförsäkringar och Johan Ydring, head of brand & performance marketing på Tui.

En av deras största utmaningar är utarmningen av räckviddsmedierna.

– I vissa målgrupper är tv-tittandet fortfarande helt okej för oss, sedan finns det målgrupper där man i princip inte tittar på tv alls och där tv inte längre kan vara ett bärande medium. Den förändringen kommer naturligtvis att fortsätta. Jag bara hoppas att kanalhusen och nuvarande räckviddspelare klarar av att hitta alternativa räckviddskanaler, alternativt att Facebook och Youtube kan möta upp och vara räckviddskanaler för oss mot de målgrupper där tv-tittandet löpande minskar, säger Marie Wedin.

Tuis Johan Ydring instämmer:

– Jag håller helt med och jag tänker att: låt oss mjölka den här kossan så länge det går. Alla förstår att tv kommer dö men sedan kanske det inte kommer gå lika fort som man trodde för fem år. Sedan tycker jag att det finns en annan sak som är intressant. Om alla ytor bara blir i mobilen och tre gånger om året på bio då försvinner helt plötsligt den stora exponeringen. Det finns flera undersökningar som tittat på ”latency-effekt” för tv jämfört med mobil där man kommer ihåg en annons mycket längre om den har visats på en tv-skärm. Om vi då inte har de där stora skärmarna, om ingen reklam konsumeras på stora skärmar längre och allting blir ljudlöst – vad gör man då?

Läs mer om annonsörernas utmaningar och syn på frågor som mätningar och marknadsföringen efter GDPR i Dagens Media nummer 2, 2019.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2019-03-14 07.55

Dela artikeln: